Belföld

Valaki beleköpött a levesbe: a BKV-nál landolhat a 100 milliárdos haszon

Rengeteg pénzről van szó: a turisták buszos városnézése milliárdos üzlet, ami az idegenforgalom várható erősödésével sokkal több is lehet. A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén nem várt fordulat történt: két erős szereplő is hoppon maradt, a zsíros üzlet a Budapesti Közlekedési Vállalathoz (BKV) kerülhet.

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén nagy meglepetésre arról döntött: eredménytelennek nyilvánítja a városnéző (hop on, hop off rendszerű) buszok üzemeltetésére kiírt koncessziós eljárást. Egyúttal megbízta a BKV Zrt.-t, hogy vizsgálja meg, milyen feltételekkel tudná ellátni – teljes egészében saját erőforrásaival vagy alvállakozó bevonásával –  Budapesten ezt a tevékenységet.

A városnéző buszok ügye két éve húzódik. A jelenleg is a főváros utcáin látható buszos cégek még a Demszky-Hagyó érában, a 2000-es évek közepén törtek be a piacra, azonban az emeletes vagy lefűrészelt tetejű, környezetszennyező buszok részben elavultak, ráadásul a BKV és a főváros csak minimálisan profitál jelenlétükből. A piac felosztásáról dönteni kellett, a tülekedésben pedig a fideszen belüli ellentét rajzolódik ki.

Valaki nagyon akarta, valaki nagyon nem

2016. június 8-án a Fővárosi Közgyűlés a lehető legkisebb feltűnéssel döntött arról, hogy az addig hat társaság kezében lévő budapesti városnéző buszos üzletet koncessziós formában egyetlen kézbe adják. A monopólium ellen azért háborogtak sokan, mert az elbírálási szempontoknál nagyobb súlyt kaptak a szubjektív elemek és kisebb súllyal estek latba az anyagiak, tehát hogy melyik cég mennyit hajlandó fizetni az üzletért. Tarlós István főpolgármester már 2016 augusztusában jelezte, hogy elégedetlen.

Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A pályázatot ennek ellenére még abban az évben végigtolták. A koncesszióért a legtöbbet a francia-német hátterű The Big Bus Ltd. kínálta, a monopólium mégsem került hozzájuk. Decemberben ugyanis a Fővárosi Közgyűlés eredménytelennek nyilvánította a tendert, mivel a nyertes húsz év alatt több mint százmilliárd forintos haszonra tehetett volna szert. Az extraprofitra hivatkozva így nemcsak újrapályáztatták a városnéző buszos tendert, hanem az elbírálás feltételein is változtattak.
A Big Bus mellett két másik kör tudott volna labdába rúgni: a  Hop On Travel Zrt. és a City Tour Hop On Hop Off Kft. közös ajánlattevőként, valamint a Program Centrum Kft. és Mr. Nilsz Kft. konzorciuma. Utóbbi két cég egy érdekkörbe tartozik, tulajdonosaik magyar magánszemélyek, illetve Zakarya Hamdan, a szállodaüzletben, többek közt a budapesti Buddha Bárban is érdekelt Sameer Hamdan jordán származású üzletember testvére.

Sameer Hamdan, a láthatatlan milliárdos

Sameer Hamdan és üzlettársa, Zuhair Awad Váci utcai pénzváltókból lettek luxusszállodások. 2014-ben vették meg a Párisi udvart az V. kerületi önkormányzattól, ők üzemeltetik a Buddha-Bar luxusszállodát is. Orbán Viktor 2012-ben kitüntette őket, és személyesen avatta fel a Buddha Bárt. Az állami Eximbank 7 milliárd forintos hitelt adott nekik a „versenyképesség-javításra”. A Párisi udvarban esedékes beruházást Orbán barátja, a Garancsi István által irányított Market Zrt. valósítja meg. Sameer Hamdan a magyar turisztika egyik legbefolyásosabb alakja, az Átlátszó korábban engedély nélküli építkezéséről írt. Hamdan jó kapcsolatban lehet Zaid Naffa jordán konzullal, aki Orbán Viktor mellett tiszteletét tette a Buddha Bár átadásán. Zaid Naffát a kormány kedvenc arab üzletembereként szokták emlegetni, családja nagyot szakít a keleti nyitással, erről a 444.hu alapos cikket.

Azonban a megismételt pályázaton is a Bug Bus ajánlotta a legnagyobb koncessziós díjat, a korábban a napirendről többször levett előterjesztésből azonban az derült ki, hogy szubjektív szempontok alapján nem őket, hanem a Program Centrum Kft. és Mr. Nilsz Kft. konzorciumát hozták ki győztesnek.

Részlet a határozati javaslatból. Forrás: budapest.hu

Az utóbbi két napban számos jel mutatott arra, hogy a szerdai ülésen is ők lehetnek a befutók: a nagy esélyes The Big Bus Company Ltd-ről hirtelen számos negatív hír jelent meg a kormányközeli sajtóban:

A mostani fordulatra azonban szinte senki sem számított. Az egyetlen feltűnő momentum, hogy a városnéző buszok ügyében minden javaslatot Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes jegyzett, azonban a szerdai ülésre készült előterjesztésben már Riz Levente XVII. kerületi polgármester neve is szerepel, így a módosításokat valószínűleg ő eszközölhette.

Az, hogy a BKV maga lássa el a szolgáltatást, nem új ötlet. Évekkel ezelőtt előkerült már hasonló javaslat, az egyetlen különbség, hogy a mostani felvetésben szerepel az alvállalkozó bevonásának lehetősége. A BKK 2012-ben készített koncepciójában lehetséges alternatívaként már megjelent, hogy ők vegyék át a városnéző buszos piacot.

Így tehát egyáltalán nem kizárt, hogy valamelyik pályázó cég mégiscsak monopolhelyzetbe kerül, csak kis kerülőúttal. Egyelőre azonban minden, jelenleg működő cég megmaradhat, hiszen a döntés csak egy lehetőség vizsgálatáról szól, a Fővárosi Közgyűlés ismét halogató döntést hozott.

Fotó: Róka László / MTI 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik