Belföld

Italdrágulás – palackozott üzenet

Mádl Ferenc szerdán aláírta a termékdíjtörvény módosítását. Az ÉFOSZ előzetes normakontrollt kért a szövegre. A szaktárca által környezetkímélőnek tartott megoldás jelentős fogyasztóiár-növekedéshez vezethet.

A Magyar Üditőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetsége mind jogi, mind szakmai szempontból elfogadhatatlannak tartja a termékdíjtörvény módosításáról szóló képviselői javaslat elfogadását. A szervezet versenyjogi aggályok és a notifikáció hiánya miatt az Európai Bizottsághoz is benyújtott egy kérvényt a döntés felülvizsgálására – mondta a FigyelőNetnek Kiss Gáborné, a szövetség főtitkára. Szerinte a termékdíjtörvény megváltoztatása előtti egyeztetéseken nem vették figyelembe a szakma véleményét. Csak a törvény elfogadása után kérték szakértelmüket a végrehajtási rendeletekről szóló, ma is folyó vitákban.


Az Európai Bizottsághoz benyújtott kérvényt azzal indokolta, hogy ha a termékdíjat nem adóügyi kérdésnek tekintjük, akkor az uniós szabályozás szerint egy ilyen módosító javaslat elfogadásához szükség lett volna a tagországok képviselőinek hozzájárulására. A főtitkár az előzetes normakontroll elvégzéséhez nem sok reményt fűz, mivel a megkeresésre nem kaptak választ.








Koncepcióváltás
Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter azzal indokolta a törvénymódosítást, hogy az elmúlt tíz évben másfélszeresére nőtt az évente keletkező hulladékmennyiség, s ez nagyrészt a megháromszorozódó műanyag hulladékok, ezen belül pedig elsősorban az italcsomagolások következménye. Jelenleg Magyarországon évente 1,23 milliárd darab műanyag palack válik hulladékká, aminek 97 százaléka a lerakókban végzi. Az állam célja, hogy minél alacsonyabb legyen a termékdíjbevétel, ez ugyanis azt jelenti, hogy a cégek maguk gondoskodtak hulladékuk ártalmatlanításáról. A befolyó termékdíjakból pedig az állam annak a hulladékhányadnak a kezeléséről gondoskodik, amelyet a cégek nem gyűjtöttek vissza és hasznosítottak újra. Ezt nem erősíti a FigyelőNet Pénzügyminisztériumtól kapott értesülése, eszerint a befolyó termékdíjak a központi költségvetés bevételeként értelmezhetők. Vagyis nincs jogi biztosíték arra, hogy egy meghatározott célt finanszírozzanak az így szerzett többletbevételek. Csak egy 3 milliárdos keretösszeg van elkülönítve, amit a jogszabályoknak megfelelő és a termékdíjat befizető cégek visszaigényelhetnek a kormányzattól. 
A visszaváltható csomagolást ösztönző új szabályozás nem vonatkozik a kis cégekre, mivel az előírt arányok és azokkal kapcsolatos díjtételek csak bizonyos termelési szint felett érvényesek. Ennek ellenére az érintett, üveggyárral nem rendelkező kiskereskedők fogják leginkább megérezni a módosított kötelezettségek hatását – mondta a FigyelőNetnek Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Szerinte a gyártók jelenősen megemelkedő költségei miatt komoly fogyasztóiár-növekedésre lehet számítani jövő januártól.


Súly helyett darab


A törvény szerint a nagy palackok 20, a kisebbek 10, míg a kis szatyrok 3 forintos termékdíjjal lesznek megterhelve. Vagyis a törvénymódosítás miatt az eddigi súlyalapú termékdíj darabalapúvá válik. Ugyanakkor még hiányoznak a végrehajtási rendeletek, így a 2005. január 1-jétől hatályos rendszer további sürgős egyeztetéseket igényel. Az a legfőbb kérdés, hogy a jövőben a gyártóknak mekkora mértékben kell növelniük a kétutas, vagyis visszaváltható palackok kibocsátásának arányát. Kiss Elemér, a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSZ) elnöke a FigyelőNetnek elmondta, hogy részt vesznek a kormányrendelet-tervezet egyeztetésében, ez reményeik szerint legkésőbb december 10-éig elkészül.


Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) és szakszövetségei elfogadhatatlannak tartják az eldobható műanyag palackokra vonatkozó alkalmazást, és annak megszüntetését követelik. Kiss Gáborné elmondta: uniós tagállamként a jelenlegi szabályzat szerint nemzeti szinten nincs lehetőség ilyen burkolt adó jellegű korlátozásra. A törvényjavaslatot először az Európai Bizottságnak kell benyújtani, majd a tagállamok képviselőinek kell jóváhagynia.


Vámos György, az OKSZ főtitkára pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy az importot korlátozó módosítás még így is hagy kiskapukat a forgalmazóknak.
Szerinte a kötelező forgalmazói arányok előírásával nem lesz kevesebb a hulladék, ezért az a véleménye, hogy a szelektív hulladékgyűjtés is ugyanolyan fontos környezetvédő tevékenység, mint az újratölthető palackok használata.


Egyetlen támogató


A cégek jelentős része – licencdíj ellenében – az Öko-Pannon Kht. közreműködésével gyűjti össze és hasznosítja újra az eldobható palackok 50 százalékát. Vámos szerint a MSSZ azért az egyetlen szervezet, amelyik támogatta a törvénymódosítást, mert már létezik jól működő betétdíjas rendszerük. Ugyanakkor a darabalapú szabályozás némileg védi termékeiket a külföldi, fémdobozos sörök importjától. Kiss Elemér azonban inkább azzal indokolta az elvi támogatást, hogy a szabályozás fokozottan figyelembe veszi a környezetvédelmi szempontokat, és a söripar érdekelt a környezetbarát, vagyis többutas csomagolásban.


Kiss Gáborné kételkedik abban, hogy az új termékdíjrendszer környezetkímélőbb lenne a jelenleginél, mivel a kétliteres termékdíj 20 forint lesz, míg a másfél literes csak 10 forint, a cégek érdekeltek, hogy terméküket kisebb palackokba töltsék. Ez pedig több palack felhasználását fogja jelenteni. A műanyag palackok iránt korábban megnövekedett fogyasztói igény költséghatékonyabbá tette az eldobható palackok felhasználását.


Az ÉFOSZ szakbizottságai az általuk készített összehasonlító tanulmány alapján a PET-palackok alacsony költségeire, illetve az elhanyagolható környezetterhelési különbségekre hivatkozva nem értenek egyet a szaktárca döntésével.


Fotó: MTI 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik