Az M1 és M7-es bevezető szakaszánál digitális táblák hívják fel az autósok figyelmét az ingyenes P+R parkolókra. Valójában ezek korántsem ingyenesek, mivel naponta egy BKV menetjegy áráért lehet használni őket. Bár a főváros kezelésében 5700 ilyen parkolóhely van jelenleg, a kerületek fokozatosan elkezdték kiszorítani az autósokat a belső kerületekből (lásd keretes írásunkat), így a fővárosi parkolási helyzet tovább romlik.
Korábban Horváth Csaba szocialista politikus egy 2008-ban készült tanulmányra (pdf) hivatkozott, amely alapján jelenleg 40 ezer kedvezményes parkolóhelyre lenne szükség Budapesten. Ehhez képest a főváros 2019 végéig nagyjából 1550 új hellyel tervezi növelni a meglévő 5700 P+R parkolói számát.
A Fővárosi Önkormányzat úgy tájékoztatta lapunkat, hogy a Hűvösvölgyi út melletti Akadémia Parknál, illetve Békásmegyeren a HÉV-állomás mellett összesen 250 új parkolót terveznek.
Ezen kívül zajlik a körülbelül 1200 új P+R férőhely létesítésének előkészítése a Mexikói út környékén, illetve Újpest-Városkapu térségében. Ebben az esetben az összköltség körülbelül 3,5 milliárd forint, amelynek nagyobbik részét EU forrás biztosítja, írták.
Addigra a jelenleg zajló elővárosi vasútfejlesztési munkák (Budapest-Pusztaszabolcs és Budapest-Hatvan vasútvonalak) során is épülnek majd a fővárosban kisebb P+R parkolók, 100 körüli férőhelyszámmal.
A további parkolófejlesztések az egyéb, kötöttpályás gyorsvasúti hálózatfejlesztések függvényében valósulhatnak meg (M1-es, M3-as, M4-es metrók meghosszabbítása, M2-es metró-H8-as HÉV összekötés, H6-os és H7-es HÉV fejlesztése, villamosvonalak fejlesztése stb.), ezek megvalósulásának időpontja és finanszírozása ma még nem látható.
Távlati tervek szerint az előbb felsorolt projektek megvalósulása esetén – 2030 körül érheti el a fővárosi P+R hálózat nagysága a 20 ezer körüli férőhelyszámot, amelyet a vasútfejlesztések függvényében a fővárosi agglomerációban további 20 ezer P+R férőhely egészíthet ki, írták.
Vitézy Dávid közlekedési szakértő azt mondta lapunknak, hogy ismerve az előkészítettségét ezeknek a projekteknek, finoman szólva is szkeptikus, hogy jövőre tényleg ennyit telepítene a főváros. Szerinte nem Budapesten kellenek ilyen parkolók, hanem az agglomerációban. De ehhez is az kell, hogy a közlekedésről regionálisan gondolkodjunk, ne a főváros határain belül. Ehhez azonban teljes struktúraváltás kell, hiszen ma nincs regionális közlekedésszervezés és intézményrendszer, mondta. Ma a vörös vonal, a városhatár határoz meg mindent, kivéve az emberek valós szokásait, mozgását, fogalmazott.
Kiemelt képünk illusztráció: MTI / Győri Károly