A társadalmi szempontból felelős viselkedésmódot illetően ma a vállalatok kevesebb bizalmat élveznek, mint az egyéb szervezetek és intézmények: a
magyar nagyvállalatokkal szemben a lakosság 44 százaléka, a multinacionális vállalatokkal szemben 54 százaléka bizalmatlan. A magyarországi vállalatok társadalmi felelősségvállalásáról a Philip Morris Magyarország és a NIOK megbízásából – a Magyar ENSZ Társaság közreműködésével – a Szonda Ipsos készített felmérést.
A kutatás során a szociális és a gazdasági kérdések iránt érdeklődőket és véleményformáló személyiségeket kérdeztek meg. Bár az utóbbiak a vállalatok társadalmi felelősségét érintő kérdésekben tájékozottabbak, és képesek árnyaltabban körülírni a fogalmat, a két csoport nézetei meglepő egyezést mutatnak arról, hogyan viszonyulnak a vállalatok a társadalmi felelősséghez.
A felmérésről
A „érdeklődő közvélemény” képviselőivel 2002 novemberében ezer interjú készült. A minta országos szinten reprezentatív, a beszélgetések személyesen, a kérdezettek otthonában hangzottak el. „Érdeklődő közvélemény” alatt a szociális és gazdasági kérdések iránt érdeklődő személyeket értik a felmérés készítői, akik számára a vállalati viselkedés beszédtéma – ők a felnőtt társadalomnak körülbelül felét teszik ki. Ezek mellett 2003 tavaszán húsz mélyinterjú készült a társadalmi élet különböző területeiről érkező véleményformáló személyiségekkel: a kormányzat képviselőivel (5), önkormányzati képviselőkkel (4), a sajtó képviselőivel (3) nagyvállalatok képviselőivel (6), egyetemi tanárral/tudományos kutatóval (2).
A válaszadók 57 százaléka nemcsak „profittermelést, adófizetést, illetve munkahelyteremtést” vár el a vállalatoktól, hanem ennél jóval többet. A felmérésben részt vevők 79 százaléka felelős társadalmi viselkedést, valamint jó üzletfilozófiát kíván meg egy cégtól. A többség (70 százalék) szerint a nagyvállalatok a leginkább fellelősek a társadalmi kérdésekért.
Ugyanakkor a legtöbb vélemény szerint a vállalatok nem tesznek eleget ezeknek a kötelezettségeiknek, és a társadalmilag felelős viselkedésről fogalmuk sincs. A megkérdezettek 83 százaléka úgy véli, hogy a vállalatok nagy többsége nem foglalkozik komolyan ezzel a kérdéssel, csak beszél róla, de érdemben nem cselekszik. Mindezek ellenére a lakosságnak közel kétharmada még mindig úgy gondolja, hogy számos nagyvállalat vezetője sok vezető politikusnál felelősségteljesebben viselkedik.
Szesz-, dohány-, vegyipar
A vállalatok társadalmi viselkedésével kapcsolatos vélekedések nagymértékben függenek az iparágtól, s ugyancsak meghatározó szerepük van a gyártott termékkel kapcsolatos tényezőknek. A gyógyszeripari, számítástechnikai, csúcstechnológiát gyártó, illetve a gépjárműipari cégek a legmagasabb minősítést kapták a közvéleménytől, míg a vegyipari, a szeszesitalgyártó, illetve a dohányipari cégek a legalacsonyabbat.
A társadalmi szempontból felelős vállalati viselkedés tizenöt legfontosabb ismérve közül a vállalatok a legrosszabb minősítést a korrupció területén kapták: a megkérdezettek 37 százaléka szerint kevés vállalat tartózkodik mindenféle megvesztegetéstől és korrupciótól. A környezetvédelem terén sem sokkal kedvezőbb a megítélésük, 34 százalék gondolja úgy, hogy szinte semelyik vállalat nem jeleskedik környezetünk megóvásában. Minden harmadik magyar szerint elégtelen a tájékoztatás a gyártott termékek veszélyeiről.
A véleményformálóknak általában alacsonyabbak az elvárásaik a magyar nagyvállalatok társadalmilag felelős viselkedését illetően. Úgy vélik, hiányzik ehhez a kellő tapasztalat és a megfelelő pénzügyi nyereség. Szerintük viszont a multinacionális vállalatok többet tehetnének a társadalmi szempontból felelős viselkedés kialakítása érdekében Magyarországon, mert példát tudnának mutatni a többieknek.
Válaszok, százalékok
Hogyan jellemezhető a társadalmilag felelős nagyvállalat? (százalék)
• Az alkalmazottakkal szemben tisztességesen jár el (38)
• Jó minőségű terméket
állít elő (28)
• Befektet, munkahelyet teremt, adót fizet (21)
• Tisztességes vállalatként viselkedik (18)
• Kulturális és sportrendezvényeket
támogat (14)
• Alapítványokat, nonprofit szervezeteket támogat (10)
• Vásárlóközpontú (8)
• Nem szennyezi
a környezetet (7)
• Új termékeket vezet be a piacon/innovatív (7)
• Árait csökkenti (5)
• Stabil, megbízható (5)
A lakosság jelenleg a vállalatokat alkalmazottaikkal és beszállítóikkal szemben tanúsított bánásmódjuk, illetve termékeik és szolgáltatásaik minősége alapján ítéli meg. Az etikus és szociálisan felelős viselkedés, a környezetvédelmi elkötelezettség, a nemzetgazdasághoz való hozzájárulás szintén fontos, de másodlagos.
Ezzel szemben a véleményformálók több kritérium alapján ítélik meg a vállalatokat. A termékminőség és az alkalmazottakkal szemben mutatott bánásmód számukra is fontos, de nagyobb hangsúlyt fektetnek a vállalat etikus és törvénytisztelő tevékenységére.
Az egyes területek szerint eltérés mutatkozott a véleményformálók között is. A média képviselői a társadalmi szempontból felelős magatartást mint a vállalat népszerűségének növelésére tett cinikus kísérletet értékelik. A vállalatvezetők az üzletfilozófia szerves részének tekintik. A non-profit szervezetek képviselői és a kormánytisztviselők nagyobb hangsúlyt fektetnének a kérdésre, és úgy vélik, többet lehetne tenni e területen.