Tech

Az Uber kikapcsolta az ütközésgátlót a halálos baleset előtt

Az Uber kikapcsolta a szabvány ütközésgátló biztonsági rendszert abban a Volvo önvezető terepjáróban, amely március 18-án halálra gázolt egy nőt Arizonában – legalábbis ezt állítja az autó radarjait és szenzorait gyártó cég.

Nem szeretnénk, ha az emberek azt gondolnák, hogy a Volvónak szállított technológiánk hibás, és ez okozta a tragédiát, mert nem erről van szó”

– mondta Zach Peterson, az Aptiv szóvivője a Bloombergnek. Mint elmondta, a Volvo XC90 fejlett vezetést segítő rendszerének semmi köze a balesethez, azt kikapcsolták, amikor az Uber a saját rendszerét kezdte tesztelni Arizonában.

Az Uber nem kívánta kommentálni az értesülést, a szintén önvezető autókon dolgozó Volvo pedig annyit közölt: megvárják a nyomozás eredményét, nem akarnak találgatásokba bocsátkozni arról, mi is okozhatta a balesetet.

Nem vagyunk felkészülve a gyilkos önvezető autókra
Sokkal hamarabb eljött az, amitől az iparág a legjobban tartott.

Az önvezető autós cégek sorra szólalnak fel, amióta az Uber tesztautója fékezés nélkül ütötte el éjszaka a 49 éves Elaine Herzberget, aki egy kivilágítatlan, négysávos főúton kelt át biciklijét tolva – feltehetően szabálytalanul.

Félreértés ne essék, a helyi rendőrök szerint akkor sem lehetett volna elkerülni a balesetet, ha ember vezeti az autót, a nő annyira hirtelen bukkant fel a sötétben. Ugyanakkor az önvezető autós cégek éppen a biztonságot tűzték zászlajukra, amikor azt ígérték: használatukkal akár 90 százalékkal is csökkenthetik a balesetek számát az amerikai utakon évente.

Éppen ezért szólal fel egyre több érintett cég, hiszen az áldozat hozzátartozói attól függően, hol volt a hiba, több szereplőt is elszámoltathatnak: az Uber mellett a felhasznált technológiák (radarok, szenzorok, kamerák) gyártóit is perelhetik.

Video alapján is észlelte a nőt

Az Intel Mobileye – amely ütközésgátló rendszerekhez gyárt szenzorokat illetve chipeket, és nem mellesleg az Aptiv beszállítója – azt közölte hétfőn, hogy az incidenst követően tesztelték saját szoftverüket, méghozzá a balesetről készült felvétellel.

A belső vizsgálat megállapította, hogy a Mobileye detektálni tudta az úton a nőt egy másodperccel a becsapódás előtt, pedig egy gyenge minőségű felvételen próbálták ki, nem élőben, az autó kameráinak valós idejű képével.

A rendőrség által kiadott felvétel jól mutatja, hogy még az önvezető autók alapját adó rendszerek – mint az objektumokat felismerő és osztályozó algoritmus – is kihívást jelentenek”

– mondta Amnon Shashua, a Mobileye elnöke.

Márpedig éppen ők adják a technológiát a Volvo XC90-esek olyan biztonsági, vezetést segítő rendszereibe, mint például az ütközésgátlás és a sávtartás. Az Uber novemberben vásárolt meg 24 ezer ilyen Volvót, hogy azokon megkezdje saját érzékelőinek és szoftvereinek tesztjét – a baleset óta a ezt leállították.

Kiemelt kép: Uber

Ajánlott videó

Olvasói sztorik