A készpénzes fizetés előnye lehet, hogy legtöbbször egyszerűen és gyorsan lebonyolítható. Néha azonban előfordulhat, hogy nehézségekbe ütközünk, és hiába van nálunk elegendő értékű bankjegy vagy érme, mégsem tudjuk kifizetni a kiválasztott termék vagy szolgáltatás árát. Ennek többféle oka lehet.
Például mert a kereskedő vagy a szolgáltató nem fogadja el tőlünk a pénzt.
- Mondjuk azért, mert a bankjegy túl nagy értékű és nem tudnak belőle visszaadni.
- Esetleg mert sérült (szakadt, hiányos), vagy már bevonták a forgalomból, illetve a bevonás közelgő határidejéről szóló hírek jelentek meg a médiában.
- Olyan helyzetek is előfordulnak, amikor a készpénzes fizetés egyáltalán nem lehetséges, vagy a készpénzelfogadás csak bizonyos címletekre korlátozódik, mint például a parkoló automatáknál.
Mihez kezdhetünk, ha nem tudunk a nálunk lévő készpénzzel fizetni, joggal tehetünk-e panaszt és ha igen, hol? Ezt vizsgálta meg a Portfolio.
Íme néhány konkrét válasz a konkrét kérdésekre:
- Megengedhető, ha egy kereskedő vagy szolgáltató csak elektronikus fizetési eszközt fogad el a megvásárolt termék vagy szolgáltatás ellenértékének megfizetéséhez, vagy
- ha lehetőséget is biztosít a készpénzfizetésre, nem köteles mindig minden címlet elfogadására, de ügyfeleit a fizetés feltételeiről mindig előzetesen tájékoztatnia kell.
Tanács: ha lehet, válasszuk ki, milyen címletben adja ki az automata a pénzt, illetve előre váltsuk fel a nagyobb címletet valamelyik pénzintézetben.
- A bankjegyek a bevonás napját követően még 3 évig valamennyi hitelintézeti és postai fiókban, 20 évig pedig az MNB lakossági pénztárában mennyiségi korlátozás nélkül és díjmentesen átválthatók azonos címletű törvényes fizetőeszközre.
- A sérült, nehezen felismerhető bankjegyeket fizetési művelet során elfogadni nem kötelező, de ez még nem jelenti feltétlenül azt, hogy elvesztették volna az értéküket. A hitelintézetek és a posta a pénztárral rendelkező fiókjaik egy részében kötelesek a sérült, nehezen felismerhető bankjegyeket is átváltani forgalomképes bankjegyekre abban az esetben, ha a pénztáros meg tudja állapítani a bankjegy valódiságát, illetve hiányos bankjegy esetén azt, hogy megvan-e a bankjegynek több mint az 50 százaléka.
Ha bővebben is kíváncsi, kattintson!
Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre