Belföld

A Jukosz nem tudja kifizetni a kínai vonatjegyet

A korábbi hírekkel ellentétben a Jukosz orosz olajipari cég nem csak egy kínai céggel szemben, hanem a teljes, vasúton történő olajszállítást felfüggesztette Kína felé.

Korábban az Interfax arról számolt be, hogy a cég igazgatótanácsának a döntése értelmében leállítja olajkivitelét a Chinese National Petroleum Corporation (CNPC) kínai cégnek, mert nem képes kifizetni a szállítási költségeket, miközben eredetileg Jukosz úgy tervezte, hogy a CNPC-nek 1 millió tonna (7,3 millió hordó) kőolajat exportál 2004 végéig.

Az orosz hírügynökség akkor még azt közölte, hogy a Jukosz továbbra is teljesíti kötelezettségit a másik nagy kínai olajipari vállalattal, a Sinopec-kel szemben, amelynek az év végéig 750 ezer tonna (5,5 millió hordó) kőolajat szállít. A Jukosz egyik illetékese vasárnap délután azonban kijelentette, hogy a teljes vasúton történő kínai szállítást leállították.

Az elmúlt két hónapban részben azért erősödött a kőolaj világpiaci ára, mert félő volt, hogy a Jukosz felfüggeszti olajszállításait. A Jukosz napi mintegy 1 millió hordó kőolajat szállít Oroszország határain túlra.

A múlt hónapban az orosz állami vasúttársaság arról számolt be, miszerint Kínától azt az ajánlatot kapta, hogy állja a szállítási költségeket, ha ennek kifizetését a Jukosz esetleg nem tudná rendezni. Augusztusban Mihail Fradkov orosz miniszterelnök is úgy nyilatkozott, hogy nem lesz fennakadás a Kínába irányuló orosz olajexportban.

Oroszországban több cég is ugrásra készen áll arra, hogy a Jukosz helyére lépjen, ha a vállalat nem lenne képes teljesíteni szállítási kötelezettségeit. Kínának egyre több energiahordozóra van szüksége, hogy kielégítse gyorsan bővülő gazdaságának az igényeit. Kína tavalyi orosz olajimportja 73 százalékkal 5,25 millió tonnára (38,5 millió hordó) bővült. A Jukosz mostanáig napi 100 ezer hordó kőolajat szállított Kínába vasúton, amit napi 300 ezer hordóra akart bővíteni 2006-ig.

Az Interfax idézte a Jukosz szóvivőjét, aki azt mondta, hogy a cég azonnal felújítja teljes kínai kivitelét, amint megnyílnak előtte a zárolt vagyonai és számlái, miáltal rendezni tudja a szállítási költségeket, illetve a vámokat.

Az orosz olajtermelés egyötödét adja a Jukosz, de a hatóságok zárolták a vagyonát és a számláit egy 3,4 milliárd dollárra rúgó kifizetetlen adóhátralék miatt 2000-ről. A cég hasonló nagyságrendű adóhátralékkal rendelkezik 2001-ről, míg a 2000 és 2003 közötti időszakban ez az összeg megközelíti a 10 milliárd dollárt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik