Belföld

Újra napirenden az európai autópiac liberalizációja

Brüsszel liberalizálná a 10 milliárd eurós európai autóalkatrész piacot. Németország, Franciaország és az autógyárak azonban ellenzik a döntést - írja az FT online.

Az Európai Bizottság a német és francia biztosok ellenállása, valamint az autógyárak félelme ellenére is dönteni kíván szeptemberben az autóalkatrész-piacok liberalizációjáról.

Günter Verheugen, a november 1-jétől az EU versenyképességéért felelős biztos az autógyártókkal együtt – mint a Volkswagen – nem ért egyet a javaslattal, melynek célja, az ügyfelek autószerelési költségeinek csökkentése.

Negyedmilliárd autó fut majd Kína utcáin 2020-ban – írja kínai kormányzati előrejelzésekre hivatkozva a BBC. Kínában idén több mint 4 millió autót gyártottak, s mintegy 80 százalékkal bővült a magántulajdonú autók száma.

A vita annak a közeljövőben esedékes nagyobb harcnak az előszele, mely a brüsszeli megbízottak szabadpiacot támogató és az EU iparát a teljes liberalizációtól féltő tagjai között fog folyni.

Frits Bolkestein, az EU belső piacait liberalizálni kívánó biztosa még mandátumi ideje alatt, október 31-ig érvényesíteni akarja az új javaslatot. Támogatói szerint Németország és Franciaország álláspontja az ügyben jó példája protekcionista hozzáállásuknak.

Az autógyárak a hír hallatán, hogy idéntől esetleg a márka-független autóalkatrész-gyártókkal is versenyezniük kell az ajtók, szélvédők, és egyéb autótartozékok előállításában, heves lobbizásba kezdtek a Bizottságnál. Sikerüknek tudható be, hogy a döntést eddig már kétszer elhalasztották: először májusról júniusra, majd legutóbb szeptemberre.

Habár jelenleg úgy tűnik, a javaslat végleges elfogadása még november 1-jéig várat magára, a Bizottság szerda délután összegyűlt tagjai egyet értenek abban, hogy az ügy nem tűr több halasztást. A liberalizáció kérdését alaposabb vizsgálat tárgyává fogják tenni mind az Európai Parlament, mind a tagországok képviselői.

A teljes szabadpiac nem vonatkozna a „nem-látható” összetevőkre, azaz a motorra illetve eredeti, belső autó-alkatrészekre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik