Dunaújváros egyik legemblematikusabb képzőművészét, a dunaújvárosi Modern Művészetért Alapítvány, majd Közalapítvány első kuratóriumi elnökét, több generáció mesterét gyászolja az általa is megálmodott Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros (ICA-D) stábja és a közalapítvány kuratóriuma – közölte az MTI-vel hétfőn az ICA-D.
Birkás István 1947. február 1-jén született Kunmadarason, 1969-ben költözött Dunaújvárosba. Abban az évben végzett a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakán – mesterei Kádár György és Szabó Iván voltak -, és már a következő évben egyéni kiállítását hirdették meg a Vasmű Klubban. Ezt követően 1977-ben és 1983-ban volt önálló tárlata a városban, emellett számtalan csoportos kiállításon mutatták be munkáit az ország határain túl is.
A dunaújvárosi Nemzetközi Amatőr Műhely művészeti vezetőjeként tevékenykedett 1972 és 1989 között. Egyik alapítója volt 1974-ben a dunaújvárosi Acélszobrász Alkotótelepnek, és 1989-1996 között a dunaújvárosi Modern Művészetért Közalapítvány kuratóriumi elnöke volt mint az ICA-D egyik alapítója.
Kisplasztikái és nagyméretű munkái a régi használati tárgyak részleteinek formagazdagságát hangsúlyozzák, és az általuk keltett asszociációkat tükrözik.
Mint az ICA-D közleménye emlékeztet, Birkás István művészete a kezdeti időszakban, alkatával összhangban, expresszív volt: érzelmekre és rögtönzésre épült, így ezt a korszakot izgalmas, színes vásznak jellemzik. Később egyre fontosabbá vált számára a kunmadarasi gyermekévekhez kapcsolódó identitáskeresés és az elmúlás problematikája, ezáltal megváltoztak képstruktúrái, anyag- és színhasználata. Az életmű utolsó évtizedeiben az így kialakult nyelvi elemek mellett újra megjelentek az expresszív jegyek.
Birkás István életmű-kiállítása 2017 januárjában nyílt meg Mostani Lélekfestészet – Birkás István 70 címmel Dunaújvárosban. A művész ekkor az MTI-nek elmondta, hogy munkássága során mintegy 2500 képet festett; a retrospektív tárlat az életműből 85 festményt, valamint több szobrot emelt ki.
Kiemelt kép: ICA-D