Csomó fejlesztést és újdonságot jelentett be a MÁV egy szerdai közleményében, ebből szemezgettünk. Az egyik legfontosabb, hogy kedvezményesen válthatunk vonatjegyet, ha elkerüljük a jegypénztárakat: az automatából kiszedett jegyekre 5 százalékos, a kinyomtatás nélküli e-vonatjegyre (pl. az okostelefonon bemutatottra) pedig 10 százalékos kedvezményt ad. Ha valaki csúcsidőn kívül utazik e-jeggyel, további 10 százalékot spórolhat. A MÁV reményei szerint ezzel újabb utasokat toborozhat, miközben a csúcsidőn kívüli vonatok kihasználtsága is nőhet.
A már 500 ezer letöltésnél járó app, a Vonatinfó is bővülni fog jegyvásárlási funkcióval. Egy gyors regisztráció után bankkártyával lehet majd fizetni. Várhatóan tavaszra lesz kész és elérhető Androidon és iOS-en az alkalmazás kibővített verziója. A MÁV a nyomtatott menetrendkönyvet is megszünteti, mivel már csak az utasok 1,5 százaléka tájékozódott onnan. Nyugalom, a vonali menetrendek és online tájékoztatók (pl. Elvira) megmaradnak. Nagy menetrendi változások is jönnek:
- A Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa/Keszthely és a Fonyód–Kaposvár vonalakon is befejeződik a felújítás, csomót csökken a menetidő. Megállónév is változik: Balatonmáriafürdő alsó neve Máriahullámtelepre módosul.
- Balaton még: A Balatonszentgyörgy–Keszthely–Tapolca–Sümeg–Ukk vonalon délutánonként kétórás ütemes menetrendben járnak majd a személyvonatok, hogy Balatonszentgyörgyön és Ukkon is csatlakozzanak más vonatokhoz.
- Budapest és Piliscsaba között kiépült a felsővezeték, reggelente itt már egy pár FLIRT motorvonat is járni fog december 11-től. Ha a teljes esztergomi vonal villamosítása lezárul, még több FLIRT csatlakozik.
- Budapest és Kaposvár között napi három pár InterCity fog járni, részben a a pécsi InterCity-k közvetlen kocsijaként, részben a Somogy IC révén, ami továbbra is Somogyszobon és Csurgón át közlekedik Gyékényesre.
- A Miskolc–Hidasnémeti vonalon az átépítés miatt 8-9 perccel rövidül a menetidő.
- Több helyen azonban lassulás lesz, mivel zajlanak a felújítások. Ilyen vonalak a Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs, a Budapest–Hatvan–Miskolc és a Budapest–Cegléd–Szolnok–Debrecen. A Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vonalon is változnak az indulási és érkezési időpontok.
- Ide kattintson a december 10-től érvényes menetrendért.
Nemzetközi szinten is lesznek változások: új bérleteket vezetnek be a Bécsbe ingázóknak, Záhonyig jár majd a Hortobágy EuroCity (közvetlen kocsival Kijevbe), a Dacia nemzetközi gyorsra nem kell majd helyjegyet váltani, szűkül az étkezőkocsik kínálata is. Csehország és Szlovákia felé pár márkanév módosul, valamint a Nyugati pályaudvarról indulnak majd a prágai, brnói, hamburgi és varsói vonatok. A Metropol EuroNight már csak Prágáig jár majd a Keletiből, itt lehet Berlin felé átszállni más vonatra.
Jelentősen visszavesz a vasút a romániai kiszolgálásból: csak két vonalon marad 1. osztályú kocsi, megszűnnek az étkezőkocsik, Marosvásárhelyre nem fog járni közvetlen kocsi a Hargita IC-n, kerékpárt csak nyáron lehet majd szállítani. Románia felé is lesznek névváltozások, néhány IC pedig kerülőúton jár majd pályaépítések miatt. Horvátország felé Rijekába szintén macerásan lehet majd eljutni, Budapestről csak Zágrábig jár majd vonat pályaépítés miatt. A december 10-től hatályos nemzetközi menetrendet itt olvashatja.
(Kiemelt kép: MTI Fotó/Balogh Zoltán)