„Az egységes kommunikáció (Unified Communication) elérkezésének az egyik meghatározó jele, hogy egyre több az úgynevezett mobilmunkás hazánkban is. Itt most nemcsak azokra gondolok, akik munkájuk nagy részében az irodától, üzemtől távol dolgoznak, mert például területi képviselők, hanem azokra is, akik házon belül egyik megbeszélésről a másikra szaladnak. Teljesen megszokott, hogy a munkánk során is valamilyen szinten mindig mozgásban vagyunk. Az pedig nagy szabadságot ad, ha az egységes kommunikáció segítségével bárhol, bármikor, biztonságosan elérhetjük a vállalati gépünket, mappáinkat, vagy akár a kocsiban is könnyedén be tudunk kapcsolódni egy webkonferenciába. De az is néhány gombnyomás csupán, hogy a számítógépünkről átkapcsoljuk a mobilunkra a konferenciahívást” – említett néhány gyakorlati példát Kováts Péter, az Invitech Solutions középvállalati igazgatóságának vezetője.
Hatékonyabb információáramlás és nagyobb mobilitás
Napjainkban már nagyon sokféle kommunikációs eszköz közül választhatunk: a vezetékes és okostelefontól kezdve az e-mailezésen, a különféle közösségi oldalakon, Messenger- és chatfunkciókon keresztül, a video- és audiokonferenciákon át a fáljmegosztó alkalmazásokig.
Az egységes kommunikációra épülő megoldások ezeket a csatornákat – vagyis a telefonhívásokat, a multimédia- és egyéb médiaüzeneteket, valamint az üzenetmenedzsment funkcióit – futtatják össze egy felhőben elérhető platformon. Ezáltal a vállalat munkatársai – vagy akár a rendszerbe integrált partnerei is – egyetlen alkalmazásból, egységes felületen érhetik el a munkájukhoz szükséges információkat, aminek köszönhetően sokkal hatékonyabbá válik az üzleti kommunikáció – hangsúlyozta Kováts Péter.
- UC: egységes kommunikáció – Unified Communication
- UC&C: egységes kommunikáció és együttműködés – Unified Communications and Collaboration
„Azt gondolom, hogy az információ a legnagyobb érték ma már a világban, hogy milyen sebességgel, pontossággal áramlik a kollégák között vagy az ügyfelekkel, vásárlókkal történő kommunikációban. Az egységes kommunikációra épülő platformok ebben is látványos előrelépést hoznak, ahogy a mobilitás területén is. Végképp megszűnik a helyhez kötöttség, és mindez egy biztonságos, egységes, átlátható, visszakövethető, okoseszközökön is elérhető rendszerben történik” – tette hozzá.
Biztonság a felhőben
Az UC-platformok előretörését a felhőtechnológia elterjedése támogatja, hiszen az egységes kommunikáció bizonyos elemei már korábban is, akár 10-15 évvel ezelőtt is léteztek. Például emlékezzünk csak azokra a videokonferencia megoldásokra, amikor nagyképernyős tévéket, kamerát és mikrofont szereltek fel a tárgyalóban, és telefon- vagy internetkapcsolat segítségével akár a világ másik oldalán is lehetett kommunikálni egy hasonló rendszerrel. Ekkor még a konferenciabeszélgetés abszolút helyhez kötött volt, ma viszont már egy okostelefonnal is bárhol be lehet kapcsolódni egy ilyen egyeztetésbe.
Mindez a felhőtechnológiának is köszönhető, amely lehetővé tette, hogy bárhonnan, akár otthonról is, interneten keresztül ugyanazt a rendszert használjuk, mint a munkahelyen. Ezek az infokommunikációs megoldások ma már a kis- és közepes vállalkozások számára is elérhetőek és megfizethetőek, így számukra is lehetővé teszik a távmunka ilyen formában történő biztosítását is.
„Fontos kiemelni, hogy az adatok nem minden esetben tárolódnak a felhőben, hiszen lehet, hogy csupán olyan típusú kommunikáció történik, ami közben nincs szükség adatrögzítésre. Ha pedig egy dokumentumot meg szeretnénk osztani, akkor is többféle tárolás lehetséges, az adott fájl lehet a felhőben, de lehet egy meghatározott vállalati gépen is. Maga az egységes kommunikációs szolgáltatás alapját képező szoftverek viszont a felhőből futnak, ugyanúgy, mint bármilyen más szoftverszolgáltatás (Software as a Service – SaaS) esetében” – részletezte a szakember.
Kováts Péter arra is kitért, hogy néhány évvel ezelőtt a biztonsági aggályok jelentették az egyik legnagyobb félelmet a felhőszolgáltatásokkal kapcsolatban. Valójában azonban a felhőalapú rendszereket működtető, kiemelt rendelkezésre állással bíró adatközpontok jóval biztonságosabbak, mintha az iroda vagy otthon a szoba sarkában elhelyezett szerveren lennének az adatok. Így például az Invitel Csoport által is üzemeltett DataCenter is geo-redundánsan van felépítve. A központ nemzetközi adatvédelmi és biztonsági tanúsítványokkal rendelkezik, üzemeltetése fizikai és informatikai szempontból is többszörösen biztosítva van, és például az adatok biztonsági mentése különböző adatközpontok között megosztva történik.
Üzleti tippek – Így nyerhet az egységes kommunikációval
- Támogatja a csapat- és távmunkát, valamint segíti egy újfajta kommunikációs kultúra elterjedését.
- Az egységes platform hozzájárul, hogy a munka- és kommunikációs folyamatok lényegesen hatékonyabbá, gyorsabbá és nem utolsósorban egyszerűbbé váljanak, aminek köszönhetően csökkennek a kommunikációs költségek.
- A bérelhető info- és telekommunikációs szolgáltatásnak jól tervezhető és kiszámítható költsége van, így nem kell a cégeknek beruházniuk az eszközökbe, szoftverekbe és lincenszekbe. A rendszer üzemeltetését, karbantartását, frissítését is a szolgáltató biztosítja, erre a cégeknek nem kell külön munkaerőt felvenniük.
Olvassa el a cikk első részét is, amelyben arról volt szó, hogy a versenyképes munkahelyi környezet titka az egységes kommunikáció.