Belföld

Rétvári elárulta, biztonságban vannak-e a betegek a mentőautókban

Egyébként gyurcsányozással felelt a mentőautók állapotát firtató kérdésre.

Balog Zoltán minisztert kérdezte a független Szabó Tímea arról,

Biztonságban vannak-e a betegek a magyar mentőautókban?

A Párbeszéd politikusa erre azért volt kíváncsi, mert a kormány az öreg mentőautók lecserélése helyett megemelte „használhatósági életkorukat”. Szabó Tímea választ várt arra, a miniszter milyen idős, hány kilométert futott mentőautóban érezné még magát biztonságban.

A jövőre 13 évesnél idősebb mentőautók kivonásra kerülnek, vagy ismét megemelik a használhatósági életkor határát? (Korábban 10-ről 13-ra emelték.) A pótlásukra kiírták-e már a közbeszerzést?

(A minap a Magyar Nemzet szerkesztőségéhez – miután egy munkatárs rosszul lett – 2 óra 8 perccel az első riasztás után érkezett meg a mentőautó.) A Párbeszéd politikusa arra is rákérdezett, mi alapján választanak típust, lesz-e majd elég egyenruha, valóban előfordul-e, hogy egy mentőautó sofőrje több mint 12 órás szolgálatot lát el.

Ön szeretne, egy olyan autóval utazni, amin a gépkocsivezető már 20 óránál is többet volt szolgálatban? Hány balesetről tudnak, ami elkerülhető lett volna, ha nem ilyen kimerült, kialvatlan a megkülönböztető jelzéseket használó gépjármű vezetője?

Az ellenzéki politikus meg akarta tudni, hány kivonuló egységgel van kevesebb szolgálatban, mint amennyi ahhoz kellene, hogy a sürgős hívások 90%-hoz, 15 percen belül mindenütt kiérjenek.

Készülnek-e rá, hogy a nyári vizes világbajnokság és a Forma 1 idején se sérüljön a lakossági ellátás, hiszen éppen ebben időszakban hőségriasztás is lehet, amikor a mentőszolgálat terhelése a korábbi tapasztalatok alapján 30 százalékkal megnő.

Lesz-e személyzet, felszerelés és pénz?  

2017 májusától lesz-e légimentés Magyarországon, ha a közbeszerzési eljárás még el sem kezdődött? (Ha erre az a válasz, hogy már kiírták a napokban, akkor van-e tervük arra, ha az eljárás április végéig nem zárul le sikeresen?)

Minisztere megbízásából Rétvári Bence válaszolt

Az államtitkár történelmi kitekintést adva parlamenti irományának emlékeztette Szabó Tímeát, hogy

a 2006 és 2010 közötti kormányok 5,2 százalékkal csökkentették az Országos Mentőszolgálat (a továbbiakban: OMSZ) támogatását, ezzel szemben a kormányváltás óta 31 százalékkal több pénz jut mentésre. Emellett tény, hogy 2008 és 2010 között nem történt szinte egyetlen egy új mentőautó-beszerzés sem, így 2010-ben a Fidesz-KDNP kormánynak az Ön politikai szövetségesei által meg nem vett mentőautókat is pótolnia kellett.

A mentőautók biztonságosak, mert az OMSZ minden járműve évente átesik hatósági műszaki vizsgán.

Az OMSZ jelenlegi mentőgépjárműveinek átlagos életkora 7 év körül alakul, átlagos futási teljesítményük pedig hozzávetőlegesen 303 ezer km. A hatályos jogszabály szerint a mentőautók életkora 13 évben van maximalizálva, ezt növelni nem áll szándékunkban, így azok a mentőautók, amik elérik ezt a korhatárt, az állományból kikerülnek.

A kormány a következő évek beszerzései után az aktív (futó) gépjárműállományból kivonná a 10 évnél idősebb mentőautókat.

A végcél, hogy a maximális életkor 8 évre csökkenjen.

Ehhez már folyamatban van egy koncepció előkészítése. Idén az OMSZ költségvetésében 2 milliárd forintot különítettek el mentőautók beszerzésére, a közbeszerzési eljárás kihirdetés előtt áll és előkészítés alatt van a védőruha beszerzés terve is.

A légimentés biztosítására a közbeszerzési eljárás megindult, maga a légimentés folyamatosan biztosított a jelenlegi szerződés alapján, amely a közbeszerzési eljárás lezárultáig opcionálisan meghosszabbítható.

A több munka miatt nincs több baleset

A 24 órás szolgálatról az államtitkár azt írta, hogy csak olyan munkakörökben vált lehetővé önkéntes munka vállalása, ahol a munkaidő nem folyamatos, lehet legalább 8 órát pihenni. A beteg érdeke nem sérülhet. 24 órás szolgálat csak ott lehet, ahol a dolgozó a munkaidő minden pillanatában alkalmas testi, lelki állapotban, megfelelően el tudja látni feladatát.

A munkahelyi vezetők folyamatosan ellenőrzik a terhelést, az alkalmasságot, a szolgálati beosztás elkészítésekor különös figyelemmel járnak el a sofőröknél. Az adatok alapján a 24 órás szolgálat lehetőségének visszaállítása óta nem nőtt a mentőbalesetek száma a korábbiakhoz képest. Az idei FINA és FINA Masters Világbajnoksággal kapcsolatban terveznek járműbeszerzést, amely célja a mentésügyi biztonság fenntartása mellett a hazánkba érkező sportolók és látogatóknak megfelelő színvonalú helyszíni sürgősségi egészségügyi ellátás biztosítása.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik