Először kellett akcióba lépnie a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nemzetközi bíróságának, ugyanis csütörtökön tárgyalták a Mercedes és a Pirelli titkos tesztjének az ügyét. A Forma-1-ben induló autógyár és az olasz gumigyártó a múlt hónapban, Barcelonában tesztelt 1000 kilométert. A riválisok ezen felháborodtak, mondván, a csapat megszegte a tesztelésre vonatkozó szabályokat, főleg, hogy idei autót bocsátott az olaszok rendelkezésére.
A csütörtöki meghallgatáson előbb a FIA és a Mercedes, majd az ebédszünetet követően a Pirelli mondhatta el az érveit. A Red Bull részéről Christian Horner csapatfőnök látogatott el a párizsi meghallgatásra, a Ferrari, a McLaren és a Williams pedig megfigyelőt küldött.
Brawnnak és a Mercedesnek magyarázkodnia kell
Fotó: AFP
A nemzetközi szervezet jogásza, Mark Howard nem kertelt, már a délelőtt során leszögezte, hogy a csapat semmilyen hivatalos formában nem értesítette a szövetséget, és a többi csapat sem tudott a tesztelésről. Ezt követően hosszan kifejtette azt is, hogy gyenge lábakon áll a Mercedes azon állítása, mely szerint semmilyen előnyük nem származott a tesztelésből.
Az istálló jogi képviselője tagadta a szabályszegést, mindezt arra alapozta, hogy ez a Pirelli tesztje volt, és nem a Mercedesé. Ezzel kapcsolatban előhúzott egy levelezést a tarsolyból, amely Charlie Whiting és a FIA egyik jogásza között zajlott. Utóbbi azt írta május 3-án, hogy ez a Pirelli tesztjének felelne meg. Erre a meghallgatáson az a válasz érkezett, hogy Whiting felhatalmazása nem elegendő.
A Mercedes ezt követően megpróbálta bemártani a Ferrarit is, amely szintén tesztelt idén a Pirellivel. Az olaszok ugyan a 2011-es modellt használták, de az „nem sokban tér el az idei autóktól”. A Ferrarit ugyanakkor már felmentette korábban a FIA.
Ross Brawn úgy fogalmazott, hogy Whiting maga a referencia, és ő is felhozta, hogy a Mercedesnek semmilyen előnye nem származott a tesztelésből. „Azt sem tudjuk, milyen gumik voltak az autókon, mik voltak a Pirelli céljai a teszteléssel. Úgy vagyunk vele, hogy jobb semmit sem tudni, mint helytelen információkat beszerezni. Továbbra sem látom, hogyan tudtunk volna az adatokból előnyt kovácsolni.”
A Mercedes kifejtette, csak azt bánják ebben az egészben, hogy Lewis Hamilton és Nico Rosberg fekete sisakban körözgetett. Ezt azzal magyarázták, hogy nem voltak biztonsági őrök a pályán és nem akartak feltűnést kelteni. Utólag másként csinálnák – mondták.
A Pirelli ügyvédje azt mondta, nem is érti, mit keresnek ott, ők ugyanis nem számítanak résztvevőnek (csapatként) a Forma-1-ben, így nem is lehet őket szankcionálni. Ellenük maximum csak polgári pert lehet indítani.
A FIA délután közölte, hogy csütörtökön már, csak pénteken hoz döntést az ügyben. Edwin Glasgow, a testület elnöke a közel hétórás tárgyalás után azt nyilatkozta, a nap hátralévő részében és éjszaka még egyszer áttekintik az üggyel kapcsolatos aktákat.