Amióta magyarok tízezrei rendszeresen járnak dolgozni Nyugat-Európába, kisbuszok százai ingáznak nyugatra, adó- és járulékfizetés nélkül, telekocsinak álcázva magukat – írta a hvg.hu.
A lap szerint a feketézés már olyan méreteket öltött, hogy csak a vak nem látja, mi folyik itt, a magyar hatóságok azonban a jelek szerint nagyon lassan mozdulnak.
Ha valaki ugyanis egy kisbusszal szeretne ilyen szolgáltatást nyújtani, akkor az üzletszerű személyszállításnak minősül, így lényegében a taxikra vonatkozó szigorú szabályoknak kell megfelelnie.
Telekocsinak azonban csak akkor minősül az út, ha:
- A vezető nem azért utazik, mert másokat akar vinni pénzért, hanem azért, mert egyébként is dolga van ott, ahova megy
- Eseti jelleggel, nem rendszeres menetrend szerint megy
- Nincs nyeresége az úton, vagyis csak annyi pénzt kap az utastól, amennyi a rá eső (benzin)költség
Ezt használják ki a feketézők, amivel elég nagy pénzeket tudnak leakasztani. Jellemzően heti három oda-vissza utat mennek, 8 utassal, ami 60 eurós átlagdíjjal számolva utanként majdnem 1000 euró, vagyis mostani árfolyammal számolva bő 310 ezer forint bevételt eredményez (ami jóval több a 8 utasra jutó üzemanyagköltségnél, ami a telekocsis trükköt azonnal le is buktatja).