A Bogár már létezett a fasizmus idején, később jelképezte a nyugat-német gazdasági csodát, a hippinemzedék is kultusztárgyat látott benne, és még filmsztár is volt. A Volkswagen Bogár azonban mindenekelőtt a világ nagyságra negyedik autógyártójának sikerét alapozta meg.
Az ős-Bogár megalkotásának ötlete a 30-as években Ferdinand Porsche nevéhez fűződik. 1934-ben – akkor Németországban már Hitler van hatalmon – a német autóipari birodalmi szövetségtől 20 ezer márkával támogatott megbízást kapott, hogy tíz hónapon belül állítsa elő a “Vokswagen”, vagyis a Népautó prototípusát. Porsche 1935. július 3-án bemutatta a limuzin első változatát, majd fél évvel később a cabriót is.
Bár Hitler 1938. májusban maga rakta le a Volkswagen művek alapkövét, ez az üzem akkor még nem Volkswageneket gyártott, hanem a hitleri koncentrációs táborok számára billenőcsilléket. Így a háború végéig nem is kezdődhetett meg a Volkswagenek tömegtermelése, addig mindössze 630 limuzin készült el.
A Volswagen-gyártás első ösztönzője 1945-ben az akkori brit katonai kormányzat 20 ezres megrendelése volt: 1945. decemberben 55 “Bogár” készült el, egy évvel később pedig már a tízezredik is elhagyta a wolfsburgi üzemet. A nagyobb gyártás fő akadálya a nyersanyaghiány volt, azonban 1947 augusztusától már külföldre is indulhattak a “Bogarak”: először Hollandiába, majd más európai országokba. 1950-ben az amerikai export is megkezdődött, 328 járművel. Aztán éppen az Egyesült Államokban kedvenccé is vált, aranykorában négymillió amerikai robogott “Bogáron”.
A VW “Bogár” – végül is hosszan tartó – végnapjai 1978. januárban kezdődtek, amikor a Németországban gyártott utolsó klasszikus példány a futószalagról egyenesen a wolsburgi Volkswagen-múzeumba került. Azóta “Bogarakat” csak külföldön gyártottak.
Közben – 1974-ban – már megkezdődött az utód, a Golf gyártása, amely gazdasági szempontból nagyobb jelentőségű lett a Volkswagen cég számára. Fokozatosan az összes külföldi üzemben beszüntették a “Bogarak” gyártását, utolsónak maradt a mexikói, pueblai Volkswagen-gyár, ahol most majd elkészül az utolsó példány. Júniusban Pueblában még 50 “Bogarat” gyártottak, ám a kis széria vezsteséges. Az autólegendát ma már csak a gyűjtők cserélgetik, de töretlen népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az interneten külön honlapja van.