Élet-Stílus

A riksa helyett az emeletes villamos a menő [PingHong blog]

A hongkongi közlekedés szervezett és olcsó. De nem kis meglepetésemre riksát csak múzeumban láttam.

Hongkong tömegközlekedési hálózata hajókból, kompokból, emeletes villamosokból és buszokból, tökélyre vitt metróhálózatból és elegánsan nyitható taxikból áll. Megpróbáltam mindenről szót ejteni.

Nézzük, mivel is utazhatunk, ha leszálltunk a repülőről. Egyértelműen taxival indulunk el, mert olcsón hazafuvaroz. (A szakirodalom szerint a taxiszolgáltatás először 1947-ben indult el mindössze 329 autóval) A taxik – mint minden autó – jobb oldali kormánnyal rendelkeznek, és 2008 óta minden esetben Toyota Comfort  típusúak. Egyéb érdekességük, hogy a taxis a kormány mellett található karral tudja kinyitni vagy becsukni a taxi hátsó ajtóit. (Ez a gyakorlatban egyébként elegánsan hat: kínyilik az ajtó anélkül hogy hozzáérnél, majd egy spiccel kilépsz.)

Háromféle taxi létezik. A pirosat a városban használják, a zöldet a new territories, azaz az új „meghódított” területeken, a kéket pedig Lantaun. Ezek az autók a hongkongi emberek életének szerves részét képzik, de tényleg! Leinted, odajön, lehajtja a kis free tábláját, és már száguldoztok is oda, ahova kell. Mindezt könnyen megfizethető áron. Azt észrevettem, hogy a sofőrök angolul egyáltalán nem beszélnek, és az újabb felhőkarcolók neveit sem tudják (ez maradjon az én bajom).  Aki sokkal többet szeretne megtudni a taxikról, érdemes itt tájékozódnia.

Ha villamossal folytatjuk az utat, akkor jön a legérdekesebb és kifejezetten szívet gyönyörködtető dolog: az emeletes villamos. Elképesztően jópofa. Fa belsővel rendelkeznek, ‘igazán’ autentikusan, semmi modern nincs bennük, ám ennek ellenére tökéletes marketingeszközként suhannak Hongkong szigetén.

Fontos tudni róluk, hogy a világon egyedüliként üzemelteti őket Hongkong város, tehát máshol nem találkozhat velük az ember. Ellentétben a legtöbb tömegközlekedési eszközzel, itt egységes tarifa van, függetlenül attól, hogy meddig utazik a delikvens. A jegy felnőtteknek 2,30 HKD, azaz 55 forint.

És persze mindenki használja, és persze senki sem bliccel. És persze működik a rendszer így is. Aki többet szeretne tudni, itt nézheti meg.

Az emeletes buszok száma szerintem meghaladja a sima “lapos” buszok számát. Ezekkel kapcsolatban annyi észrevételt tennék, hogy tíz utazásból hétszer volt hely a felső első sorban. Nem lehet tudni, hogy az itteniek miért nem szeretnek elől ülni, de higgyünk abban, hogy a turistákkal szemben ilyen előzékenyek. A buszmonstrumok érdekessége az, hogy a többi hongkongi buszhoz hasonlóan ezeket is le kell inteni a megállóban, különben elsuhannak mellettünk, mi meg csak kamillázhatunk, hogy miért nem vett fel (megtörtént eset alapján).

A város tele van 17 személyes buszokkal is, ezek különlegessége, hogy a sofőrön kívül csak 16 fő szállítására alkalmasak, tehát több utast nem vesznek fel. Soha. Ez akkor lehet igen kellemetlen, amikor hat busznyi ember áll előtted. A kínaiak egyébként szeretnek sorban állni, szerintem azért, mert valamilyen furcsa módon sosem kell sokat várni. Nagyon jó a tömegközlekedés, egy tízméteres sor maximum tíz perc alatt el is fogy.


Tizenhatos karika

A Star Ferry hivatalosan Hongkong személyszállítókomp-szolgáltatása, amelyet naponta több mint 70 000 utas vesz igénybe (évente pedig 26 millió), és szerintem Hongkong legautentikusabb jelképe. (Mint az Ampelmann Berinben.) A legjobb benne, hogy tökéletes körpanorámát nyújt Hongkong szigetre és Kowloon Cityre.

Bár az elmúlt tíz évben több alagút és híd épült, a Star Ferry továbbra is működik, mert az emberek ragaszkodnak a közlekedés ezen olcsó változatához. Felnőtteknek 2HKD-ba kerül az út vele, ez ugye konkrétan 48 forintnak felel meg. Aki többet szeretne tudni a Star Ferryről érdemes megnéznie a Wikipédián. Állítólag tüntettek is azért, hogy fennmaradjon. (Könyörgök, hogy nézzék meg a Wikipedián. ) Ferrykből egyébként több is van, a nagy tesók a szigetekre szállítják az utasokat. Ezeken a szigeteken egyébként szinte elhanyagolható az autós forgalom. (Képeket a szigetekről és a végeláthatatlan bringatárolókról a Facebookon találhat.)

Kompról fotózva


És ha már megemlítettem a riksát..

Ha már a fantomot (értsd: riksa) említettem, el kell mondanom, hogy tényleg csak néhánnyal találkoztam parkokban kiállítva és a történelmi múzeumban. Kicsit utánanéztem, hogy mi történt a nyugati ember számára Kínát jelképező szállítási módszerrel, és kiderült, hogy szomorú véget ért a dolog.

A riksát 1870-ben importálta egy amerikai üzletember Hongkongba Japánból. Ugyan gyors volt, de nem volt képes megmászni a meredek terepet, amit ugye Hongkong hegyei jelentettek. A második világháború után népszerűsége megcsappant, ráadásul nem adtak ki új engedélyeket a használatára 1975 óta. Mivel az engedélyek nem átruházhatóak, így mára csak néhány öregapó viszi „kézben” azt a pár turistát, aki véletlenül beléjük botlik… Rip Riksa.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik