Mint arról korábban beszámoltunk, az Emberi Erőforrások Minisztériuma módosítási előterjesztést nyújtott be a kerettantervhez, az általános és középiskolában tananyag lenne a labdarúgás minden fiúnak és lánynak.
A DK vasárnap délelőtti közleményében reagált a tervezetre. A párt szerint az igazi probléma az, hogy a jelenlegi kormány azt hiszi, hogy központilag, saját ízlése szerint meghatározhatja azt, hogy ki mit tanulhat.
A DK közleménye
Kötelező foci helyett szabadságot az oktatásnak!
Orbán Viktor kormánya a szervilizmus újabb csúcsára ért az illiberáris rendszer építése során, amikor a főnök hobbiját, a labdarúgást a nemzeti kerettantervbe akarja iktatni. Erre valószínűleg még a mintának tekintett közép-ázsia diktatúrákban is nehezen találni példát.
Az természeten helyes, ha a diákok sportolhatnak az iskolában. De azt rájuk kellene bízni, hogy melyik sportágat választják, a testmozgást pedig nem rendeletekkel, hanem az iskolai sportlétesítmények fejlesztésével, a pedagógusok és edzők bérének biztosításával lehet elősegíteni. Elsősorban pedig arra lenne szükség, hogy az oktatásírányítás ne terhelje túl a diákokat kötelező órákkal, és így maradjuk idejük és energiájuk a mozgásra.
Ez az ügy azonban csak a jéghegy csúcsa. Az igazi probléma az, hogy a jelenlegi kormány azt hiszi, hogy központilag, saját ízlése szerint meghatározhatja azt, hogy ki mit tanulhat. Merev tantervek alapján uniformizálják az oktatást, miközben használhatatlan tankönyveket és tananyagokat erőltetnek rá a tanárokra és diákokra.
A Demokratikus Koalíció szerint a sokat Magyarországában autonóm pedagógusokra és iskolákra, használható tudást adó, rugalmas, kompetencia alapú tantervekre, sokfajta jó minőségű tankönyvre és taneszközre van szükség, és arra, hogy a szülők is részt vehessenek az oktatási intézmény életében.
Niedermüller Péter
EP képviselő, a DK alelnöke
Kiadó: Demokratikus Koalíció
Az elképzelések részleteit korábban megírtuk. A tervek szerint 6-7 éves korban tananyag lesz, ami néhány válogatott labdarúgónak sem megy.
Elsőben és másodikban már el kell sajátítani a labda megszerzésére és megkapására irányuló cselekvéseket, támadásban és védekezésben egyaránt, de lesz még
- rúgófelületek kialakítása lufi, hálós labda, labda segítségével,
- görgetések, húzások, tolások a lábfej különböző részeivel (talppal, belsővel, belső csüddel, külsővel, külső csüddel, teljes csüddel),
- labdafeldobások, elkapások,
- labdavezetések kézzel, általános ügyességfejlesztő gyakorlatok lufival, strandlabdával, gumilabdával, röplabdával, könnyű futball labdával,
- emelgetés (ún. dekázás) lábbal és a test különböző részeivel,
- kötetlen pattanással, egy pattanásból,
- rúgómozdulatok (dekázás) hálós labdával,
- kreatív egyéni „trükközés” hálós labdával.
A mellékelt hatásvizsgálat szerint négyszázer gyereket és nyolcezer pedagógust érint az általános és középiskolai focioktatás, de „költségvetési egyenlegrontó hatása nincs”, vagyis nem kerül semmibe? Olvasson többet a tervekről itt!