A sarm-es-sejki repülőtéren már régóta hiányos a biztonsági ellenőrzés, ami főképp azt jelenti, hogy gyakran nem működik a csomagokat átvilágító berendezés, valamint hogy felületes a gépek üzemanyaggal és az utasoknak felszolgálandó élelemmel való feltöltésének ellenőrzése.
Erről neve elhallgatását kérő hét egyiptomi biztonsági tisztségviselő számolt be szombaton az AP hírügynökségnek, köztük több olyan is, akár már több mint egy évtizede dolgozik ott.
A sarm-es-sejki és más egyiptomi repülőterek biztonságosságára az október 31-i repülőgép-szerencsétlenség miatt irányult rá a figyelem. Az Egyesült Államok és Nagy-Britannia azt állítja, hogy az orosz gép lezuhanását valószínűleg egy pokolgép okozta, amelyet a biztonsági ellenőrzést kijátszva helyeztek el a fedélzeten.
Az AP-nek nyilatkozó tisztségviselők elmondták, hogy például az átvilágító berendezés hibáját többször is jelentették feletteseiknek, de a gépet azóta sem cserélték ki. Ezenkívül a berendezést kezelő, rosszul fizetett rendőrök rendszeresen felajánlják az utasoknak, hogy kenőpénz ellenében kikerülhetik a személyi és a poggyászellenőrzést. “Meg nem tudnám mondani, hányszor találkoztam olyan poggyásszal, amely tele volt kábítószerrel vagy fegyverrel, és tulajdonosuk 10 eurót vagy más hasonló összeget fizetett azért, hogy a bőrönd ne akadjon fent az ellenőrzésen” – mondta az egyik alkalmazott, aki a poggyászokat kezeli.
Az AP megpróbálta elérni az egyiptomi légiforgalmi minisztert vagy a szóvivőjét, hogy reagáljanak ezekre az állításokra, de nem járt sikerrel. Abdel-Fattah esz-Szíszi egyiptomi elnök korábban azt állította, hogy egy brit szakértői csoport egyiptomi kollégákkal közösen 10 hónappal ezelőtt ellenőrizte a sarm-es-sejki repülőtér biztonsági körülményeit, és elégedett volt. A brit közlekedési minisztérium szóvivője nem volt hajlandó elárulni semmit arról, hogy az a szakértői csoport hogyan értékelte a repülőtér biztonságát, de Patrick Mcloughlin miniszter pénteken utalt arra, hogy a repülőgépekre feladott poggyászok átvizsgálása nem volt megfelelő, ezért elrendelte a brit járatokra felszállók és csomagjaik megszigorított ellenőrzését Sarm-es-Sejkben.
Hiába azonban, mert a feladandó csomagok átvilágítására használt szkenner gyakran nem működik – mondták az AP-nek nyilatkozó egyiptomi tisztségviselők. Egyikük elmondta, hogy látta már többször azt is, amint kihúzták a hálózati aljzatból a berendezés csatlakozóját energiatakarékosság céljából. Egy másik tisztségviselő elmondta, hogy a kezelő személyzet mindig gondoskodik a szkenner működéséről, amikor nemzetközi szakértők ellenőrzik a biztonságot. “Bárcsak mindennap ellenőriznének bennünket!” – mondta. Ha működik a szkenner, akkor is gyakran csak szúrópróbaszerű ellenőrzést végeznek vele – mondták.
Sarm-es-Sejkben egyes repülőgépeket a helyi szállodák látják el azokkal az ételekkel, amelyeket az utasoknak szolgálnak fel a légi kísérők. Az ellenőrzéssel megbízott tisztségviselők általában nem ellenőrzik a szállítmányt, mert úgy gondolják, hogy ha ismerik a szállító személyt, akkor ez nem fontos, ezenkívül a szállító gyakran lekenyerezi őket egy-két adag étellel, hogy időt nyerjen. “Az ember nem ellenőrzi az ismerősét, vagy annak az ismerősét, mert ez udvariatlanság” – mondta az egyik név nélkül nyilatkozó.