Ebben a tölcsérben kereshetnénk a marsi életet

24.hu

2016. 11. 15. 12:06

A Texasi Egyetem kutatói egy Marson található különös tölcsért tanulmányozva arra jutottak, a depresszió remek hely lehet az idegen élet kutatására.

A süllyedés azért keltette fel a kutatók figyelmét, mert sokban hasonlít azokra a mélyedésekre, melyeket a Földön vulkánok kitörése alakított ki a jégtakaróban vagy gleccserekben. Ha bebizonyosodik, hogy a vörös bolygón található depresszió is így jött létre, az az idegen élet kutatásában is fontos eredmény lesz.

A marsi tölcsér a legnagyobb általunk is ismert, Naprendszerben található becsapódási kráterben, a 2 300 kilométer átmérőjű Hellas-medencében található. A süllyedés azért különösen fontos, mert a külsején található koncentrikus gyűrűk a helyi vulkáni aktivitás bizonyítékai lehetnek.

Ha a depresszió valóban egy tűzhányó kitörése során született meg, akkor könnyen elképzelhető, hogy annak közelében az élet táplálására is alkalmas vegyi anyagok találhatóak. Joseph Levy, az elméletet bemutató tanulmány szerzője szerint a süllyedés megfelelő lehet a víz, a szükséges hőmérséklet és tápanyagok megtartására.

A süllyedés egyike volt annak a két formációnak, melyet a kutatók a Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) által készített képek alapján vizsgáltak. A másik, a Galaxias Fossae régióban található tölcsérnek is igen hasonló a megjelenése. A szakértők szerint a két alakzat vagy a földihez hasonló vulkánkitöréssel, vagy aszteroidabecsapódással jött létre.

A 3D-s modellek alapján azonban úgy tűnik, hogy míg a Galaxias Fossaenál található depresszió inkább egy aszteroida miatt, addig a másik valamilyen egyéb módon alakult ki – a Hellas-medencében lévő süllyedésnél ugyanis nem találták meg a becsapódásra utaló törmeléknyomokat.

A tudósok szerint a Mars vulkáni tevékenysége 3,7 milliárd – 500 millió éve volt a csúcspontján. Jelenleg nincs bizonyíték arra, hogy a bolygó felszínén ma is lennének aktív tűzhányók. Éppen ezért további kutatásokra lesz szükség annak alátámasztására, hogy a Hellas-medence süllyedését valóban egy vulkán kitörése alakította ki.

Pécs, 2015. július 9.
Szivek Norbert, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója beszédet mond a megújult pécsi Virágh-ház átadásán 2015. július 9-én. A háttérben Páva Zsolt, Pécs polgármestere (b) és Soltész Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára. Az Országgyűlés döntése értelmében több, jelenleg állami tulajdonban lévő ingatlan kerülhet vissza egyházi tulajdonba.
MTI Fotó: Sóki Tamás