Ismeretlen kristályokat fedeztek fel Svájcban

Kilencven eddig ismeretlen kristályt azonosítottak a Bázeli Egyetem kémikusai. Ehhez kétmillió kristály tulajdonságait számították ki mesterséges intelligencia segítségével.

A kémikusok az elpazolit nevű ásványi anyagot vizsgálták, amely az amerikai Sziklás-hegységben található. A kísérleti adatbankokban ez az egyik leggyakoribb olyan kristály, amely négy különböző kémiai elemből áll. Összetétele alapján az ásvány különböző tulajdonságokkal rendelkezik.

A mesterséges intelligencia segítségével a kutatók egy nap alatt kiszámították annak a kétmillió kristálynak a képződési energiáját, amelyek elméletileg összekapcsolódhatnak. A képződési energia a kémiai stabilitást biztosítja.

Hagyományos módszerrel ennek kiszámolásához húszmillió órára lett volna szükség.

A svájci szakértők a svédországi Linköpingi Egyetem fizikusaival dolgoztak együtt – írták a kémikusok a Physical Review Letters című szaklapban megjelent közleményükben.

A kilencven újonnan felfedezett kristály a kvantumtechnikai jóslások szerint termodinamikailag stabil. Néhányuk egzotikus elektronikus tulajdonságokkal és szokatlan összetétellel rendelkezik.

Potenciális tulajdonságaik felfedezése alapján az elpazolitokat felvették a Materials Project nevű anyag-adatbankba. Az amerikai kormány 2011-ben hívta életre a Materials Genome Initiative nevű kezdeményezést, amely az újszerű anyagok és nyersanyagok felfedezését hivatott előmozdítani és támogatni. (MTI)