Török gének a magyar ősökben

Farkas György

újságíró, hírfőnök. 2016. 09. 16. 13:53

A honfoglalók anyai génjei több gyökerű népességről tanúskodnak.

A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) adta hírül, hogy honfoglalók között az ugor eredetű genetikai elemek éppúgy jelen lehettek, mint a közép-ázsiai török népekre jellemzők. Az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Régészeti Intézetének újabb archeogenetikai eredményei a magyar etnogenezisről a Scientific Reportsban jelentek meg. A kutatás alapjául szolgáló, 16 Kárpát-medencei lelőhelyről származó 144 csontváz legnagyobb része a magyar honfoglalás korát reprezentálta. Az avar populációt egy kisebb, dél-alföldi, 7–9. századi csoport jellemezte. A 10–12. századi kontaktzónák kutatása – amiről 2016-ban a PLoS One folyóiratban már közöltek tanulmányt – tovább bővült horvátországi minták bevonásával.

Az eredményeket a szerzők összevetették más publikált archaikus és modern mintákkal. Arra jutottak, hogy a kisebb mintaszámú avar csoport inkább dél- és kelet-európai jellegzetességekkel bír, a honfoglaló populációt nyugat-eurázsiai jellegzetességek mellett közel negyedrészben közép-ázsiai és észak-ázsiai típusok alkotják. Ez megerősíti a feltevéseket, hogy a honfoglaló népesség anyai ági genetikai öröksége nagyon heterogén, jelenleg nincs ok arra, hogy a honfoglalók genetikai előzményeit egy adott régióból-népességből eredeztessük.

A kapott eredmények összehasonlító analízise alapján a honfoglaló populációban mind az ugor eredetű, mind a közép-ázsiai török népekre jellemző genetikai elemek jelen lehettek.

Az ázsiai típusok a honfoglalás kora óta eltelt időben szinte teljesen kikoptak a magyarság genetikai állományából, bár néhány recens székely és csángó mitokondriális DNS-típus utalhat a nyomaira.

A kutatás fontos eredménye, hogy a 10. századi népesség – régészeti leletek alapján kimutatott – eltérései mögött nem áll egy anyai ági, vérségi-rokonsági szervező erő. A honfoglalás korának kutatásában használt régészeti-történeti kategóriák (pl. a kutatás korábbi publikációiban használt klasszikus leletanyagú, illetve köznépi temetkezések szerinti csoportosítás) által létrehozott csoportokat jelenleg nem lehet megfeleltetni homogén eredetű népességeknek. A Kárpát-medencei 10. századi adatok jelentős része teljesen feltárt temetőkből származik, amelyekben az anyai ági rokonság csekély aránya egy mobil, temetőit rövid ideig használó népességre utal.

A most közölt tanulmány az archeogenetikai kutatás úgynevezett klasszikus metodikájú időszakának az eredményeit foglalja össze, lehetővé téve a kutatott 7–12. századi Kárpát-medencei népességek különböző szintű összefüggéseinek vizsgálatát, összevetve mind ma élő, mind más archaikus népességeinek adataival. A cikket jegyző kutatók a vizsgálatok folytatását tervezik. Egyrészt szeretnék az egyes népességek egymáshoz való viszonyát is pontosabban meghatározni, másrészt új területeket, régészeti korszakokat is bevonnának a vizsgálatokba.

Local demonstrators march with a flag with the image of Russian President Vladimir Putin and Hungarian Prime Minister Viktor Orban close to the headquarter of the governor FIDESZ party at Heroes Square as students, teachers of the Central European University and their sympathizers protest in downtown Budapest on April 9, 2017.
Hungarian lawmakers approved legislation that could force the closure of a prestigious Budapest university founded by US billionaire investor George Soros, sparking fresh protests. The English-language Central European University (CEU), set up in 1991 after the fall of communism, has long been seen as a hostile bastion of liberalism by Prime Minister Viktor Orban's government.  / AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK