Fullasztó a légkör sok lakhatónak hitt bolygón

24.hu

2016. 05. 27. 12:19

A potenciálisan élhető planéták száma alacsonyabb lehet, mint azt eddig becsülték a szakemberek, mivel sűrű légkörük miatt az érintett bolygók nagy része túlságosan forró - derült ki egy frissen közzétett tanulmányból.

A kutatók általában a csillagok körüli “lakható zónában” keringő bolygókat kutatják, ahol a hőmérséklet lehetővé teszi a cseppfolyós víz jelenlétét. Hagyományosan a Naphoz hasonló csillagok körüli planétákra fókuszálnak.

Új tanulmányok

A közelmúltban a kutatók elkezdtek olyan apró bolygókat vizsgálni, amelyek az úgynevezett vörös törpék körül keringenek, nagy közelségben.

A galaxisunkban lévő csillagok nagyjából 75 százaléka vörös törpe. Ezek a gyenge fényű, hideg csillagok átlagosan több milliárd évvel idősebbek, mint a Nap.

Szabad szemmel nem láthatók, észlelésük lehetetlen a látható fény tartományában, és bár eleinte úgy tűnt, hogy a környezetükben nincs értelme az élet utáni kutatásnak, az újabb tudományos adatok azt sugallják, hogy a nagy részükhöz bolygó is tartozik, amivel több milliárdra növekedett a potenciálisan élhető planéták száma.

Az Imperial College London és a Princeton Egyetem szakemberei szerint azonban annak ellenére, hogy ezek a bolygók kisebb és gyengébb fényű csillagok körül keringenek,

sok közülük mégis túlságosan forró ahhoz, hogy lakható legyen.

Megdőlt a korábbi feltételezés

Azt már korábban is tudták a kutatók, hogy ezeknek a planétáknak a nagy része sűrű, hidrogén és hélium alkotta légkörrel születik. Az üvegházhatás miatt az ilyen atmoszféra túlságosan meleggé teszi a bolygó felszínét ahhoz, hogy folyékony víz legyen rajta.

A kutatók azonban úgy vélték, a vörös törpéktől érkező erős röntgen- és ultraibolya sugárzás hatására a légkör döntő része idővel elpárolog, potenciálisan lakhatóvá téve a bolygót.

A most végzett számítógépes szimulációk szerint azonban ezek a sűrű, hidrogén és hélium alkotta takarók nem tudnak szabadulni a Földdel azonos vagy annál nagyobb tömegű bolygók gravitációs erejétől, ami azt jelenti,

hogy sokan közül megőrzik a fullasztó légkörüket.

A Vénuszhoz vagy Marshoz hasonló kisebb bolygók ugyanakkor képesek megszabadulni a légkörük jelentős részétől. Mivel az újabb és újabb exobolygók (azaz Naprendszeren kívüli, idegen csillag körül keringő bolygók) felfedezései azt sugallják, hogy a vörös törpék körül sokkal gyakoribbak lehetnek a kisebb bolygók, ezért mégiscsak fennáll a lehetősége, hogy megannyi élhető planéta kering körülöttük – vélte Subhanjoy Mohanty, a tanulmány egyik szerzője.

Az eredményeket a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című folyóirat közölte. (MTI)