Az egysejtűek is tudnak tanulni

24.hu

2016. 04. 28. 10:59

A francia tudósok kutatásának révén olyan, rendkívül egyszerű organizmusok tanulási folyamatait is megismerhetjük, mint a baktériumok és a vírusok.

A Science Daily hétfőn számolt be róla, hogy francia kutatóknak sikerült bebizonyítaniuk: egy idegrendszer nélküli élőlény is képes lehet a tanulásra.

A Toulouse-i Centre de Recherches sur la Cognition Animale tudósainak kutatása arra is rávilágíthat, hogyan sajátították el az élőlények a tanulás és az alkalmazkodás képességét a törzsfejlődés korai szakaszában – jóval az első idegrendszerrel rendelkező állatok megjelenése előtt.

A tanulásnak igen fontos szerepe van az élővilágban: ez a környezethez való alkalmazkodás, és ezzel a túlélés egyik legfontosabb feltétele. Ennek ellenére a kutatók többsége eddig úgy gondolta, hogy erre csak az összetett idegrendszerrel rendelkező élőlények képesek. Igaz, egyes egysejtűek – például a baktériumok – is tudnak alkalmazkodni a környezetükhöz, de ehhez általában több generációra van szükség, így inkább az evolúció, mint valamely konkrét tudás elsajátításának az eredménye.

A tudományos közvélekedés ellenére egy csapat biológus úgy döntött, megpróbál bizonyítékot találni arra, hogy az egysejtű élőlények is tudnak tanulni.

Kutatásuk során a Physarum polycephalum nevű nyálkagombát vizsgálták, amelyről már korábban kiderült, hogy elképesztő kunsztokat tud: többek között ki tud jutni egy labirintusból, el tudja kerülni a csapdákat és a tápanyagfogyasztását is optimalizálja, ha kell.

Kilencnapos kísérletsorozatukban arra keresték a választ, hogyan viselkednek a nyálkagombák, ha kellemetlen ízű, de ártalmatlan anyagokon kell átkelniük ahhoz, hogy élelemhez juthassanak. Két csoportjuknak kininnel és koffeinnel impregnált „hidakat” kellett leküzdeniük, míg a kontrollcsoport tagjai elé nem állítottak ilyen akadályokat.

Az egysejtűek eleinte vonakodtak attól, hogy átkeljenek a keserű anyagokon – de miután rájöttek, hogy nem árthatnak nekik, ez nem tartotta vissza őket többé. Hat nap elteltével már ugyanolyan gyorsan jutottak el a táplálékhoz, mint a kontrollcsoport tagjai.

A tudósoknak többször is sikerült ugyanilyen eredménnyel megismételniük a kísérletet. Mint a Proceedings of the Royal Society B című folyóiratban megjelent tanulmányukban írták, bebizonyosodott, hogy a nyálkagombák képesek a tanulás egyik egyszerű formájára, az ún. „habituációra”.

A kutatók azt remélik, hogy eredményeik segítségével olyan, rendkívül egyszerű organizmusok tanulási folyamatait is megismerhetjük majd, mint a vírusok és a baktériumok.

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN