Mégiscsak lehet kilencedik bolygó a Naprendszerben

24.hu

hírgyáros. 2016. 01. 20. 20:58

A feltételezett égitest tízszer nagyobb lehet a Földnél.

Számítógépes szimulációk szerint a titokzatos bolygó, ha létezik, mintegy húszszor távolabb keringhet a Naptól, mint a Föld, elegendő távolságra ahhoz, hogy 10-20 ezer évbe teljen, mire megkerüli a Naprendszer központi csillagát.

A Kaliforniai Műszaki Egyetem (Caltech) két kutatója, Mike Brown és Konstantin Batygin szerint a gázóriást eddig nem sikerült közvetlenül megfigyelni, de úgy vélik, öt éven belül felfedezik. A szakemberek azért is döntöttek most az eredményeik közlése mellett, hogy az amatőr csillagvadászok is beszálljanak a keresésbe.

Maradhattunk volna csendben, azzal töltve a következő öt évet, hogy magunk fürkésszük az égboltot, remélve, hogy rátalálunk. De inkább találja meg valaki előbb, mint én utóbb

– mondta a csillagász Mike Brown, aki annak idején kulcsszerepet játszott a Pluto leminősítésében törpebolygóvá.

A kutatók arra a tényre alapozták elméletüket, hogy a Naprendszer külső, fagyos részén lévő Kuiper-öv hat objektumának mozgását a jelek szerint egy valódi bolygó gravitációs ereje befolyásolja. Jó egy évtizeddel ezelőtt Brown felfedezte ennek a hat égitestnek az egyikét, a Szedna törpebolygót. “Ez most egy jóslat. Amit találtunk, az a Naprendszer peremén rejtőzködő kilencedik bolygó gravitációs kézjegye” – mondta Batygin.

A Földnél tízszer nagyobbnak vélt titokzatos planéta, amelynek gyűrűi és holdjai is lehetnek, a becslések szerint 20-100 milliárd mérföldre van bolygónktól. A Naprendszerünkben legutóbb felfedezett valódi bolygó a Neptunusz volt 1846-ban. Az 1930-ban felfedezett Pluto egykor a kilencedik bolygó volt, ám ma már a Kuiper-öv törpebolygójaként tartják számon.

US actress Sharon Stone arrives on May 21, 2013 for the screening of the film "Behind the Candelabra" presented in Competition at the 66th edition of the Cannes Film Festival in Cannes. Cannes, one of the world's top film festivals, opened on May 15 and will climax on May 26 with awards selected by a jury headed this year by Hollywood legend Steven Spielberg.     AFP PHOTO / LOIC VENANCE / AFP PHOTO / LOIC VENANCE