Ilyen fényesen még soha nem láttak csillagot felrobbani

24.hu

hírmunkás. 2016. 01. 15. 13:27

A szupernóva-kitörés a Napnál 570 milliárdszor erősebben ragyogott legfényesebb időszakában.

A felrobbanó csillag még mindig hatalmas energiát sugároz. A kutatók feltételezik, hogy a kitörést egy magnetár, vagyis egy rendkívüli mágneses erejű neutroncsillag maradványai tették ennyire erőteljessé – írták a Science tudományos lap aktuális számában. Ez az objektum fantasztikus sebességgel forog, talán másodpercenként ezerszer is megpördül – tudósított a BBC News

A szupernóva-kitörést felfedező kutatócsoport tagja, Christopher Kochanek, az Ohiói Állami Egyetem tudósa így magyarázta a szupernóva rendkívüli erejének kialakulását:

A középpontban lévő objektum igen sűrű. A tömege valószínűleg a Napéhoz hasonló, a törmelékréteg, amibe az energiáját bocsátja, a Nap tömegének öt-hatszorosa és nagyjából másodpercenként tízezer kilométeres sebességgel tágul.

A szuperfényes szupernóvát – ahogy a jelenséget nevezik – a Földtől 3,8 milliárd fényév távolságra fedezte föl a chilei Cerro Tololo távcsöveivel egy szupernóvákat kutató automatizált program (All Sky Automated Survey for SuperNovae, ASAS-SN).

A szupernóva-kitörés forrását jelentő csillag kolosszális lehetett, a Napnál talán ötven-százszor nagyobb tömegű. Ezek a csillagok kezdetben igen nagy fénnyel ragyognak, de utána tömegük nagy részét az űrbe lövellik. Ezért a szóban forgó csillagnak élete végén rengeteget csökkenhetett a tömege.

Budapest, 2017. március 29.
A főváros egyik legdrágább környéke a Duna partján épített Xlll. kerületi Marina Part. Ennek oka az, hogy kizárólag új építésű lakásokat találunk a környéken.
MTVA/Bizományosi: Balaton József
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítője közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.