Újabb vulkánkitörés okozhat katasztrófát Szantorinin

24.hu

2015. 11. 03. 06:30

Annak előrejelzése, hogy egy vulkán pontosan mikor és milyen mértékben fog kitörni, a vulkanológusok számára igen nehéz feladat. Bár a kitörések előrejelzése valamivel pontosabb, mint a földrengéseké, ennek ellenére van tere a fejlődésnek. A Scientific Reports-on megjelent tanulmány Szantorini példáján keresztül mutatja be, minek kell történnie a magmakamrával, hogy a vulkán kitörjön – számol be az IFL Science.

Az újabb kutatások azt vizsgálják, mekkora a szupervulkánok magmakamrája, és milyen gyorsan tudnak feltöltődni. Eszerint nagyjából 500 évre van szükség, ameddig egy szupervulkánban végbemenő folyamatok lehetővé tesznek egy újabb kitörést.

Az új tanulmány egy, a Görögországban lezajlott mérések és helyszíni munkálatok alapján létrejött modellt mutat be. A vulkán kitörését eszerint a magma nyomásának és térfogatának vizsgálatával szeretnék előre jelezni. Ezt a modellt a görög szigeten tesztelték.

Szantorini a legvalószínűbb inspirálója Atlantisz mítoszának. Az i.e. 1500-as évek hírhedt kitörése teljesen elpusztította a korszakban Thérának nevezett szigetet, és az ott élő minószi kultúrát. A kitöréskor nagyjából 60 köbkilométernyi vulkanikus anyag távozott a tűzhányóból. A magmakamra kiürülése után a sziget nagy része az Égei-tengerbe merült.

Az évek során egy új, kisebb vulkán jött létre a sziget alatt. A tudósok bizonytalanok a kitörés időpontját illetően.

2011 és 2012 között a londoni Royal Holloway két PhD hallgatója ellátogatott a szigetre, ahol alaposan megvizsgálták a régi vulkán törésvonalait. Arra jutottak, hogy a magmafeltöltődés igen előrehaladott, és úgy tűnt, katasztrófa fenyeget. A kutatók nagy meglepetésére a vulkán aktivitása fokozatosan csökkent.

A tudósok a vulkán vizsgálata után arra jutottak, hogy egy újabb kitöréshez nagyjából 0,04 köbkilométer magma feltöltődésére van szükség. A 2011 és 2012 közötti periódusban ennek fele fel is töltődött, tehát egy esetleges kitörés akár a mi életünkben bekövetkezhet.

CANNES, FRANCE - MAY 21:  Nicole Kidman departs after the 'How To Talk To Girls At Parties' screening during the 70th annual Cannes Film Festival at on May 21, 2017 in Cannes, France.  Celebrities, fans and the movie world have descended on Cannes for this year's festival of the screen. For seventy years The Croisette Boulevard has always been the centre of athe place watch the rich and dandy and people from all walks of life to promenade.  (Photo by Christopher Furlong/Getty Images)