Tudomány

Háromszáz ember hal meg állatok miatt

dámszarvas (dámszarvas)
dámszarvas (dámszarvas)

Számtalan haláleset és milliárdos anyagi kár keletkezik évről évre a vadgázolások miatt. A balesetekről nem az állatok tehetnek, mi szabdaltuk szét az élőhelyeiket.

Az emberi tevékenység számtalan módon pusztítja a természetet és nehezíti meg az állatok életét. Többek között azzal, hogy utakkal, vasúttal szabdaljuk fel élőhelyüket. Ezzel nemcsak szűk határok közé szorítjuk őket, megnehezítjük a táplálékszerzésüket és azt, hogy párt találjanak, hanem az életüket is veszélyeztetjük. Csakúgy, ahogy a magunkét is.

Becslések szerint Európában évente több mint félmillió patás által okozott baleset fordul elő, amelyből 300 halálos az emberre nézve. Harmincezer személyi sérüléssel jár, és az összes anyagi kár meghaladja az egymilliárd dollárt. Amerikában másfél millió közúti balesetet okoznak a szarvasok, amely 1,1 milliárd dollár értékű kárt jelent az autósok számára – írja az Ecolounge.

Erre a problémára kínálnak megoldást az állatok biztonságos országúti átkelését segítő úgynevezett zöld hidak, vagy ekoduktok. A “migrációs folyósok” a várakozásoknak megfelelően – a legtöbb faj esetében – hatékonynak bizonyultak, bár persze időbe tellett, mire megszokták az állatok a mesterséges építményeket, sőt, idővel a felmérések szaporodást mutattak ki az állományokban.

Az első ilyen átkelő már az 1950-es években megépült Franciaországban, amelyet számos további követett például Németországban, Svájcban és Hollandiában. Utóbbiban összesen több mint 600 átkelőhely – alagút és viadukt – jött már létre, 2006 óta itt található az eddigi leghosszabb, 50 méter széles és 800 méter hosszú ekodukt is Crailo közelében.

A legkiterjedtebb rendszerrel a kanadai Albertában található Banff Nemzeti Park büszkélkedhet, amely 22 aluljárót és 2 felüljárót építtetett a területet keresztülszelő kereskedelmi út, a Trans-Canada Highway-on való biztonságos átjutás érekében. A park vadvédelmi technikája már 25 éve képezi kutatások tárgyát, amelyek vegyes eredményeket mutatnak. Egyrészt pozitívum, hogy a nagytestű állatok, mint a mint grizzly medve, a puma, a jávorszarvas, a farkas 2007-ig összesen mintegy 84 ezerszer használták az átkelők valamelyikét.

2001-ben arról is beszámoltak, hogy az úton a patások által okozott halálos balesetek száma 80 százalékkal csökkent. Ám az eredmények arra is rávilágítottak, hogy az átkelők hatékonysága fajspecifikus: a húsevők (különösen a medve) halálozása még növekedett is – dacára az utat elválasztó kerítésnek, ám ez a megduplázódott forgalomnak tudható be.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik