Tech

Egy valódi király irányíthatta a gépet, amivel Amszterdamba repültem

Trautmann Balázs
Trautmann Balázs

2017. 06. 05. 13:55

Lehet, hogy nem is tudtam, de egy igazi, valódi, tényleges király irányította azt a repülőgépet, amivel Amszterdamba repültem. A típus stimmel!

Willem-Alexander király, Hollandia uralkodója egészen sajátos (és a repülésrajongók számára mindennél szimpatikusabb) módját választotta a nép közé vegyülésnek: repülőgépet vezet. Méghozzá rendszeresen és nem is a saját gépét.

A gyermekkori álmát valóra váltó király-pilóta – keresedelmi pilóta-jártasságát fenntartandó – havonta kétszer inkognitóban a KLM leányvállalata, a Cityhopper járatain teljesített szolgálatot – elsőtisztként, majd 2013-as trónra kerülése után kapitányi rangban, de továbbra is másodpilótaként.

Általában Maarten Putman kapitány felügyelete alatta repült a légitársaság két hajtóműves Fokker F-70 repülőgépein. Így sikerült a jogosítvány fenntartásához szükséges évi legalább 150 repült órát teljesíteni, titokban kiszolgálva a holland légitársaság utasait.

Staff prepare the KLM Fokker 70 cityhopper airplane and fill it with biofuel, in Schiphol, on August 31, 2011. Dutch airline KLM announced that it will use a biofuel generated from used cooking oil to power more than 200 commercial flights between Paris and Amsterdam starting in September. "There will be 50 percent traditional kerosene and 50 percent biofuel extracted from used cooking oil," KLM spokesman Gedi Schrijver told AFP, adding that KLM is the first airline to use this type of fuel in commercial flights.  AFP PHOTO / ANP / MARCEL ANTONISSE  ***Netherlands out - Belgium out*** / AFP PHOTO / ANP / MARCEL ANTONISSE
A KLM Cityhopper főleg üzleti ingázókat céloz meg Fotó: AFP

Willem-Alexander még 1985-ben, Wales-ben, az egyetem elvégzése után tette le első pilótavizsgáját. Az elmúlt 21 évben havonta kétszer repült.

A holland kabinet közlése szerint mind a kormányzati, mind a KLM Cityhopper Fokker 70 típusú utasszállítóját iránította. A típust azonban idén teljesen kivonták, s Boeing 737-esekkel helyettesítik. Így Willem-Alexander kapitánynak is váltania kellett.

Úgy gondolom, jó lesz új helyekre repülni, nagyobb utakat megtenni, még több utast szállítani. Ez volt az igazi motiváció a 737-esre való átképzés mögött.

– magyarázta döntését a király.

Az uralkodónak ugyanazon az átképzésen kell átesnie, mint bármelyik másik pilótának: a fizika és a légiközlekedés jogszabályai (legalábbis Európában) nem ismerik az uralkodói címeket.  Ez egyben azt is jelenti, hogy 21 esztendő után elbúcsúzik a Cityhoppertől, hiszen a légitársaság az Embraer 175 és 190 típusokra áll át.

Irány a KLM maga, szólt a királyi döntés. Nem véletlenül ragaszkodik az uralkodó a repüléshez.

Ott a gép, ott vannak az utasok, a kabinszemélyzet, felelős vagy mindannyiukért. Nem viheted magaddal a saját problémáidat a felhők közé. Mindent ki kell zárnod, és teljesen egy más dologra: a repülésre kell koncentrálni. Számomra ez a tökéletes kikapcsolódás!

– mondta a király a De Telegraaf holland napilapnak.

„Azt hiszem, repülni egyszerűen fantasztikus.” Nos, lehet-e vitatkozni egy uralkodóval?

Dutch King Willem-Alexander and Queen Maxima (unseen) arrive in a Fokker 70 PH KBX government's plane at the airport Frederic Chopin in Warsaw, Poland, 24 June 2014 for their first state visit from 24 to 25 June. Photo: Patrick van Katwijk / NETHERLANDS AND FRANCE; OUT -NO WIRE SERVICE-
Willem-Alexander király a kormányzati Fokker 70-en Fotó: AFP

A légitársaság és a repülés a mindennapokban is vele van, hiszen mint minden rendes repülőembernek, neki is van makettje. Az övé történetesen a KLM PH-BVA lajstromjelű Boeing 777-300ER típusú, #OrangePride becenevet kapott, speciális narancsfestésű gépének kicsinyített mása.

A Noordeinde-kastélyban lévő királyi iroda éke azonban egy be nem teljesült lehetőség jelképe is. A királynak egyszerűen nincs elég szabadideje arra, hogy a KLM szélestörzsű repülőgépeit irányítsa, hiszen azok gyakran 8-10 órás utakat teljesítenek – s onnan még a szükséges pihenőidőt letöltve vissza is kell repülni.

Ezért maradt a 737-es, melyekkel rövid, Európán belüli utakat tud majd teljesíteni a holland uralkodó, várhatóan már idén nyártól.

S hogy nem „bukott le” eddig?

A holland uralkodó sohasem a saját nevén mutatkozott be, amikor az utasokhoz szólt. S a KLM uniformisát és sapkáját viselve nagyon ritkán ismerték fel – főleg azok, akik a nyitott ajtajú pilótafülkén belépve vagy betekintve rájöttek, hogy királyuk vezeti a gépet.

A holland munkaetikát és lelki berendezkedést figyelembe véve azonban ez sem okozott különosebb szenzációt: Willem-Alexander is dolgozik, helyes.

Photo du poste de pilotage d'un Fokker 70 de la compagnie aérienne Air Littoral, prise le 12 octobre 2002.    AFP PHOTO DOMINIQUE FAGET / AFP PHOTO / DOMINIQUE FAGET
Illusztráció: egy Fokker 70 pilótafülkéje Fotó: AFP

A 2001. szeptember 11-i terrortámadás után azonban már szigorúan zárták a pilótafülkék páncélozott ajtajait, így marad a fedélzeti hangosbeszélő rendszer recsegő hangszórója, mint azonosítási pont. Willem-Alexander bevallása szerint még így is sok alattvalója felismerte őt.

(Másodtisztként) meg volt annak az előnye, hogy a kapitány és a személyzet nevében köszönthettem az utasokat. Nem kellett a saját nevemet elárulni.

A király fontosnak tartotta kijelenteni: semmi köze nincs a saját típusátképzéséhez annak, hogy a holland királyi légierő 2019-től egy, a PH-GOV sokat mondó lajstromjelet viselő Boeing 737 BBJ repülőgéppel bővíti a fontos személyeket szállító flottáját. A 89 milliós bevásárlással a régi Fokker F 70-eseket cserélik majd le.

Uralkodók és pilóták

Azt érdemes tudni. hogy közel sem Willem-Alexander az egyetlen koronás fő, aki rendszeresen vezet repülőgépeket A „szomszédos” Egyesült Királyság uralkodói családja kifejezetten népes pilótaközösséggel rendelkezik.

Károly herceg egészen komoly, repülőkarriert tudhat maga mögött. A családi hagyományoknak megfelelően ő is szolgált a Brit Királyi Légierő kötelékében. A cambridge-i egyetem második szemeszterében kapta meg a légierő alap kiképzését, majd sugárhatású gépekre is átképezték Cranwellben.

Britain's Prince Charles waves from the cockpit of a Eurofighter 18 November 1999, at the Dubai air show. The prototype Eurofighter tycoon, made by a British led consortium, is one display among scores by some 30 British exhibitors at the massive air show, where Britain is the largest foreign participant. / AFP PHOTO
Károly herceg egy Eurofighter 18 fülkéjében Fotó: AFP

A repült típusai között szerepel:

  • a Chipmunk kiképzőgép,
  • a BAC Jet Provost sugárhajtású oktatógép,
  • a légierő akkori többhajtóműves átképzésre szolgáló repülőgépe, a kéthajtóműves Beagle Basset,
  • az uralkodócsalád tagjainak szállításáért felelős 32. repülőszázad Hawker Siddeley Andover és
  • BAe 146-100 szállítógépek,
  • a Westland Wessex helikopter.

A herceg repülőkarrierjének egy géptörés vetett véget: ő volt a pilótája annak a gépnek, mely 1994. június 29-én Glenegedale repülőterén a pályán túlfutva súlyosan megsérült. A vizsgálat megállapította, a balesetet elsősorban a pilóta, azaz Károly herceg okozta, nem vette figyelembe ugyanis, és átlépte a típus képességeit és határértékeit.

Vilmos herceg, Károly nagyobbik fia is Cranwellben kapta pilótaképzését, sőt, 2009 és 2013 között a Brit Királyi Légierő egyik legkeményebb munkakörében, a légi kutató-mentő szolgálat pilótájaként teljesített szolgálatot a 22. századnál. Westland Sea King HAR-3 helikoptert irányított.

2012. februrárja és márciusa között hat hetet töltött a Faklkand-szigeteken szolgálatot teljesítve, vélhetően az argentin kormány legnagyobb örömére. Ne feledjük el, csaknem pontosan az argentin-brit háború 30. évfordulójára sikerült időzíteni ezt a periódust.

Britain's Prince William, The Duke of Cambridge poses in the cockpit of a helicopter air ambulance he begins his new job with the East Anglian Air Ambulance (EAAA) at Cambridge Airport on July 13, 2015. The former RAF search and rescue helicopter pilot will work as a co-pilot transporting patients to hospital from emergencies ranging from road accidents to heart attacks. 
AFP PHOTO /  POOL / Stefan Rousseau / AFP PHOTO / POOL / STEFAN ROUSSEAU
Vilmos herceg a mentőhelikopter pilótafülkéjében Fotó: AFP

Vilmos 2012. júniusában kapta meg kapitányi előléptetését, s végül 2013 szeptemberében búcsúzott el a legendás, különleges festésű Sea Kingektől.

Igaz, a repüléstől és az életmentéstől nem szakadt el: 2014-ben jelentette be, hogy a Kelet-Angliai Légimentő Szolgálat (EAAA) teljes állású pilótájaként folytatja munkáját és persze repülőkarrierjét. A szükséges átképzést követően 2015. július 13-án kezdett el a cégnél dolgozni, fizetését karitatív célokra felajánlva.

Károly kisebb fia, a kissé zűrös életű Harry herceg egy harciasabb típust választott: a Westland AH1 Apache Longbow harcihelikoptert. A helikopterpilóta-képzést 2008-ban kezdte meg, majd a szükséges vizsgák után 2010. május 7-én nyerte el “szárnyait”, azaz vált katonai helikopter-pilótává.

2011. március 10-én jelentették be, hogy a herceg teljesítette az Apache harci helikopterek repüléséhez szükséges, igen szigorú feltételeket. Az április 16-án századossá előléptetett Harry októberben a kaliforniai El Centróban kapott két hónapos típusátképzést, ahol a legjobb pilóták egyikekének bizonyult.

This picture taken on November 2, 2012 shows Britain's Prince Harry wearing wears his monocle gun sight as he sits in the front seat of his cockpit at Camp Bastion in Afghanistan's Helmand Province, where he was serving as an Apache Helicopter Pilot/Gunner with 662 Sqd Army Air Corps. Britain's Prince Harry confirmed he killed Taliban fighters during his stint as a helicopter gunner in Afghanistan, it can be reported after he completed his tour of duty on January 21, 2013.  AFP PHOTO / POOL / JOHN STILLWELL / AFP PHOTO / POOL / JOHN STILLWELL
Harry herceg egy Apalache helikopter pilóta-lövésze, Afganisztán (2012)

Az átképzés után nem sokkal következett a első afganisztáni misszió: 2012. szeptember 7-én érkezett Camp Bastionba, hogy megkezdje 4 hónapos bevetéssorozatát, mint másodpilóta-lövész. A herceg ugyanúgy végezte harci helikopterével a brit és a koalíciós erők támogatását, mint minden pilótatársa – beleértve a gépágyú és a rakéták folyamatos alkalmazását is.

Teljesítményének és képességeinek köszönhetően 2013. július 8-án megkapta a gépparancsnoki kinevezését is.

Hassanal Bolkiah, brunei szultán is képzett pilóta, aki saját maga vezeti a Boeing 747-430-as, különlegesen felszerelt, luxuskivitelű kormánygépét is, de gyakran megfordul az Airbus 340-212-es másodpilótai székében is.

II.  Abdullah jordán király pedig nem csupán képzett katonai ejtőernyős és ugratómester, a jordán különleges erők volt parancsnoka, de repülőkarrierje is impozáns. A nagy-britanniai Sandhurst elit katonai akadémián végzett tiszt AH-1 Cobra harci helikopterre is kiképzést kapott, s a mai napig előszeretettel repül – persze megfelelő oktatói felügyelettel.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.