Tech

Az Instagram a legkárosabb a fiatalok számára

Dömös Zsuzsanna
Dömös Zsuzsanna

tech-újságíró. 2017. 05. 22. 13:56

A közösségi appok közül az Instagram és a Snapchat kelt leginkább negatív érzéseket a fiatalok körében, míg a YouTube-hoz kapcsolódik a legtöbb pozitív érzelem.
Korábban a témában:

A népszerű közösségi platformok közül az Instagram és a Snapchat a legártalmasabb a fiatalok mentális egészségére, állapította meg a brit Royal Society for Public Health (RSPH) friss tanulmánya. A #StatusOfMind nevű jelentés a közösségi média pozitív és negatív hatásait vizsgálja, 1500 brit fiatal (14-24 év közötti) válaszain alapul.

Az alanyokat arra kérték, hogy platformonként osztályozzák, jellemzően milyen érzéseket vált ki belőlük a használatuk. Úgy találták, hogy a legpozitívabb a YouTube videómegosztó, míg a legnegatívabban az Instagram és a Snapchat hat a mentális egészségre.

Az öt nagy platform helyezése:

  1. YouTube (legpozitívabb)
  2. Twitter
  3. Facebook
  4. Snapchat
  5. Instagram (legnegatívabb)

A közösségi appok által keltett negatív hatások szorongás, depresszió, magány formájában jelentkeznek, kialakulhat testképzavar is. A megkérdezettek közül tízből kilenc lány változtatna magán valamit, ebben az is szerepet játszik, hogy az Instagramon látható photoshoppolt, filterezett, irreális női testekhez viszonyítják saját külsejüket, írja a tanulmány egyik szerzője.

Ilyen érzéseket kelt az Instagram a fiatalokban. Forrás: RSPH

A közösségi média kellemetlen hozománya a kiberzaklatás, és a FoMo-jelenség (félelem attól, hogy valamiből kimaradunk) problémája is. A kutatók szerint a brit depressziósok számának növekedése is összefüggésben van a közösségi hálózatokkal. Shirley Cramer, a szervezet vezetője kiemelte, hogy a közösségi média még a cigarettánál és az alkoholnál is addiktívabb. „Érdekes azt látni, hogy az Instagram és a Snapchat érte el a legrosszabb helyezést. Mivel mindkét platform képközpontú, elégedetlenséget és szorongást okozhatnak a fiatal felhasználókban”.

Az RSPH azt szeretné elérni, hogy a brit kormány és a közösségi cégek szolgáltatásaik lehetséges negatív hatásairól is tájékoztassák a fiatalokat, ne csak a pozitívumokat hangsúlyozzák. Több gyakorlati javaslatot is említenek:

  • A fiatalok felugró ablakban kapjanak tájékoztatást arról, hogy mik lehetnek az aktív közösségimédia-használat hátrányai
  • A közösségi cégeknek legyen megoldásuk arra, hogy kiszűrjék a mentális gondokkal küzdő fiatalokat posztjaik alapján
  • Jelöljék azokat a képeket, amelyeket manipuláltak digitálisan, hogy a felhasználók helyén tudják kezelni a látottakat
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.