Tech

Frankensteini vadászgépet legózott össze az izraeli légierő

Trautmann Balázs
Trautmann Balázs

2017. 05. 18. 07:01

A Boeing azt hitte, viccelnek az izraeli mérnökök, hogy egy általuk totálkárosnak ítélt vadászgépbe akarnak új életet lehellni.

Többször kellett megkeresnie a Boeing repülőgépgyárat az izraeli légierő 22-es műhelyének. Az amerikai mérnökök ugyanis azt hitték, viccelnek, amikor arról kérdezték őket: szerintük rendben lesz, ha egy kétüléses, kiégett hátsó törzsű F-15B vadászgépre ráhegesztik egy már 20 éve leállított, együléses F-15-ös megfelelő elemeit?

Amikor az olyan nagy gyártók, mint a Boeing vagy a Lockheed Martin már azt mondja, nem lehet vagy nem éri meg megcsinálni, na akkor jönnek az izraeli légierő mérnökei, s kitalálnak egy megoldást. Ahogy tették most is.

Hat éve, felszállás közben pelikánok szálltak a vadászgép hajtóművébe, masszív tűz keletkezett. A pilóta irányított kényszerleszállást hajtott végre, azonban az F-15B hátsó fele gyakorlatilag megsemmisült. A Boeing ítélete szerint a gép totál káros lett.

Itt jön képbe az izraeli 22-es műhely “varázslóinak” munkája: kezelésbe vették a nagyon komolyan megsérült gépet. Röpke három év amerikai-izraeli vita után kiderült, nem lesz kannibalizálva a gép, azaz az ép alkatrészek, berendezések kiszerelése után nem dobják a kukába a maradékot. Épp ellenkezőleg: a jóval kisebb számban hadrendben álló, kiképzésre optimalizált F-15B új életet kap.

A hibrid vadászgép ismét repül Forrás: Izreali légierő

Való igaz, az amerikai légierőnél más a módi: ha kiégett, akkor megy a kukába, van másik. Csakhogy Izrael nem engedheti meg magának a gépveszteséget, korlátosak az erőforrásai.  Az egymillió dollárra becsült szerelési költség pedig elenyésző a 40 milliós, újonnan beszerzett darabárhoz képest.

Amikor felvettük a gyártóval a kapcsolatot, hetekig nem kaptunk választ. Ekkor újra írtunk nekik, mit gondolnak arról, hogy két különböző vadászgépet szeretnénk kombinálni. Meglepődve felelték, azért nem írtak eddig, mert azt hitték, viccelünk

–  mondta Maxim Orgad alezredes, a 22-es műhely parancsnoka.

Új szárnnyal Szíria ellen

Haim Mirngoff alezredes, a műszaki részleg vezetője szerényen megjegyezte: 16 éve dolgozik itt és ezalatt legalább 7-8 olyan repülőgépet hoztak vissza az életbe, amiről más légierőnél már rég lemondtak volna.

Emlékezetes, bár régebbi eset, amikor 1983. május 1-én, gyakorló légiharc közben egy kétüléses F-15D jobb szárnya gyakorlatilag leszakadt, köszönhetően a nekiütköző A-4 Skyhawk-nak. A gépet a pilóta és navigátor “lehozta” a Ramon légibázisra.

Ekkor is ment a telefon a gyártóhoz: kellene egy új, jobb szárny, mert bizony 60 centiméternyi maradt csak a gépen. Ekkor sem hittek az amerikai mérnökök a fülüknek. Végül saját szemükkel bizonyosodtak meg, a történet igaz, a gép szárnyaszegetten, de ott van a hangárban.

Az F-15D új szárnyat kapott, a sérüléseit kijavították, s már 1985-ben ismét repült. Sőt, november 19-én egy szíriai MiG-23-as ellen légigyőzelmet aratott pilótája.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.