Tech

Igazi bolygókat is felfedezhetnek az EVE Online játékosai

Folytatódik a Project Discovery a népszerűbb EVE Online űr-MMO gyártója, valamint egy izlandi és egy svájci egyetem összefogása során: a cél a világűr feltérképezése.

Ismét crowdsource-olni kérte fel a University of Geneva és a Reykjavík University a méltán népszerű EVE Online című űr-MMO játékosait. A Project Discovery-ben résztvevő játékosoknak a Kepler űrtávcső képeit kell átvizsgálniuk, olyan csillagászati anomáliák nyomait keresve, amelyek exobolygóra (azaz Naprendszerünkön kívül megfigyelt, csillag körül keringő bolygóra) utalnak. Michael Mayor, a University of Geneva tiszteletbeli professzora, az első exobolygó felfedezője a projekt mögött meghúzódó tudományos szálról az izlandi Fanfesten számolt be (2:26:00-tól).

Watch live video from CCP on www.twitch.tv

A játékosoknak a Kepler által készített képeken kell megvizsgálniuk a különböző csillagok relatív fényességét, és ezen óriásképeken kell anomáliákat találniuk – azaz olyan pontokat, ahol a csillagokból sugárzó fényt megakasztja, eltéríti vagy blokkolja egy objektum, ami könnyűszerrel lehet ilyen esetekben akár egy bolygó is.

Mihelyst a játékos talál valamit, a képeken megjelölheti az adott területet, és megjegyzésekkel láthatja el. Ha kellően sok visszajelzés érkezik egy adott területre, a genfi labor értesítést kap a vizsgált képről, amelyet így tényleges vizsgálat alá is vet. Mindez jelentős terhet vesz le az egyetemek kutatói és diákjai válláról, az élesszemű megtalálók pedig jutalomként ISK-et (ez a játék pénzegysége), valamint más, a játékon belül beváltható jutalmakat kapnak.

A történet arról nem szól, hogy az egyetemi kutatók nevén kívül a felfedezők között listázzák-e mindazon játékosok neveit (vagy beceneveit), akik hozzájárultak a terület pontosításához.

A Project Discovery-nek ez már a második etapja: korábban emberi sejtek nagyfelbontású képeit kellett a játékosoknak vizsgálniuk, akik kutatómunkájukkal a Human Protein Atlas fehérjerendszerező adatbázis kibővítéséhez járultak hozzá.