The logo of the internet search engine Google, Germany, city of Osterode, 16. September 2015. Photo: Frank May
Tech

A Google keresőjében folytatódik az álhírek elleni harc

Dömös Zsuzsanna
Dömös Zsuzsanna

tech-újságíró. 2017. 04. 07. 13:59

Magasabb fokozatra kapcsol a Google az álhírek elleni harcban, már a keresési találatok közt is jelölést kapnak a hamisnak minősített hírek.  Mindeközben a Facebook oktatási célzatú útmutatót adott ki felhasználóinak arról, mire érdemes figyelni egy hír olvasása közben.
Korábban a témában:

Nemcsak a Facebook, de a Google számára is megoldandó problémát jelentenek az álhírek. Mivel a netre percenként akár több ezer új tartalom is felkerül, ezek is felszínre kerülnek a keresőben.

A cég tavaly októberben ezért elindította a tényellenőrzést (Fact Check), hogy a kiadók a Google Híreken belül egyedi címkével jelölhessék azt, hogy a tartalmaikban szereplő tények valódiak. Ehhez először a ClaimReview folyamaton kell keresztül mennie az adott cikknek, ami során külsős hírügynökségek és tényvizsgáló szervezetek vizsgálják át a közzétett iformációkat.

Mostantól érdemes figyelni ezeket a címkéket

A kiadók és felhasználók visszajelzései alapján mostantól világszerte elérhető a funkció, és a Hírek mellett a Keresőbe is beépül a Fact Check.

A keresési találatok alatt információt kapunk arról, hogy az adott tartalom mennyire megbízható (lehet hamis, nagyrészt igaz, igaz, vagy akár nagyrészt hamis), feltüntetve, hogy melyik szervezet vizsgálta. Az is előfordulhat, hogy a különböző szervezetek eltérő eredményre jutnak: míg az egyik hamisnak, addig a másik hitelesnek minősítheti. Ez a megoldás így nem oldja meg egy csapásra a problémát, de a felhasználónak egyszerűbb mérlegelnie, és dönthet arról, hogy melyik szervezet bírálatában bízik.

A cég szóvivője közölte, hogy a hírek minősítése nem befolyásolja azt, miként rangsorolják a találatokat.

A Facebook is újít

Az álhírek terjedésének visszaszorítása az amerikai elnökválasztás után vált különösen fontossá, a Facebookot például rengeteg kritika érte amiatt, hogy a közösségi oldalon terjedő félrevezető tartalmak befolyásolták a szavazókat.

A cég azóta frissítette felhasználói feltételeit ennek megfelelően, valamint bevezette saját tényellenőrző megoldását, és egyszerűbbé vált az álhírek jelentése is.

Mától pedig 14 ország felhasználói olvashatják a közösségi óriás oktatási jellegű útmutatóját, amelyben azt magyarázzák el, mire érdemes figyelni, ha ki szeretnénk szűrni egy álhírt. Ebben többek közt olyan alapvető szempontok vannak, minthogy érdemes elolvasni a hír eredeti forrását, legyünk szkeptikusak a sokszor hatásvadász címekkel szemben, és több helyről tájékozódjunk.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.