Tech

Ilyenek lesznek a jövő zenészei

Bari Máriusz
Bari Máriusz

tech-újságíró, kreatív. 2017. 01. 26. 09:00

VR-ben készített rövidfilmben kapunk betekintést abba, hogy miként zenélnek majd a zenészek 2033 virtuális valóságában. Elég meta és meglepően ötletes, javasoljuk.

Lenyűgöző rövidfilmet készített Adam Dylewski arról, hogy milyen lesz 2033-ban a virtuális valóság, a közösségi támogatás, a remixkultúra, a nagyobb lemezkiadók halála és a nagysebességű internet összeolvadása – azaz, hogyan fognak gyermekeink a hálószobájukból több tíz-, száz- vagy ezer fős közönségnek koncertet tolni a barátaikkal.

A film érdekessége, hogy Tilt Brushban, a Google által tervezett kreatív VR-programban gyártották: ebben szó szerint a két kezünkkel tudunk tárgyakat, szobákat, teljes színtereket létrehozni, kialakítani, megfesteni. Úgyhogy akármennyire is tűnhet primitívnek a fentebb megnézhető film grafikája, egy pillanatig se felejtsük el, hogy kézműves virtuális valóságról van szó, ráadásul egy ember munkájáról, telepakolva ötletekkel.

Érdemes áttekinteni a film első öt percében hallható narráció fontosabb pontjait: az például első ránézésre kiderül, hogy 2033 estéinek fontos alapkövei lesznek a másnaposságmentes kézműves sörök, valamint a Radiohead és Grimes még mindig menőnek számít majd, hogy a Half-Liferól ne is beszéljünk (de az sajnos nem derül ki, hogy 16 éven belül megjelenik-e a harmadik rész vagy sem). A jövő Észak-Amerikájáról annyi is kiderül még, hogy már van alanyi jogon járó jövedelem és Bostonban már ki van építve a Google Fiber, az a bolondbiztos és szupergyors kapcsolat, amin már lehet akár többezer rajongónak is koncertet celebrálni a virtuális valóságban úgy, hogy többen is vagyunk a zenekarban és egyszerre játszunk, úgyhogy egy tizedmásodperces csúszás sem lehet az élőzenében – és nincs is.

A filmben elhangzik, hogy a főszereplő, Sara bankszámlájára egy koncert után többezer dollár is befolyhat, ami elég ahhoz, hogy csak a zenélésből meg lehessen élni és még részidős munkát se kelljen vállalni (itt azért minden zenész szeme könnybe lábad egy kicsit), mindehhez pedig a Patreont kötik – azt a crowdfunding, azaz közösségi támogató oldalt, ahol az alkotókat és kreatívokat közvetlenül tudjuk támogatni eseti vagy rendszeres átutalásokkal. A virtuális valóságban megszervezett koncerteknek pedig számos előnye is elhangzik: nemcsak azért jobbak az élő koncerteknél, mert kevésbé környezetszennyezőek vagy olcsóbbak a jegyek, hanem azért is, mert a világ bármely pontjáról elérhetőek, nem kell sorbanállni, a rendszerszerűen jelentkező kötekedőkkel bajlódni, valamint nem is áll elénk senki, ha alacsonyak vagyunk, ha pedig introvertáltak is vagyunk mindezek mellett vagy helyett, ez a legbiztosabb módja a tömegprogramoknak. Az elhangzó zenék amúgy teljesen ingyenesen letölthetőek és Creative Commons licensz alatt fel- vagy átdolgozhatóak, képzeli el a jövőt Dylewski, olyanannyira, hogy a zenészek külseje (ami gyakorlatilag csak egy 3D objektum meg egy textúracsomag hozzá) is remixelhető és átdolgozható, a pénz úgyis a koncertjegyekből jön. A koncertek során olyannyira fontos külsőségek pedig tetszőlegesen állíthatóak, pár gyors kattintásból kijönnek a speciális látványelemek meg a pirotechnika, a medúzamaszk vagy az új külsőnk, ami lehet öt méter magas önmagunk, egy szomorú fejű hal vagy… bármi.

Mindehhez a technológiai háttér sem kifejezetten bonyolult: a VR-kesztyű mellett egy mixed reality szemüvegre van szükségünk (tehát valamire, ami képes szimultán kezelni a virtuális valóság bevetített látványát és az igazi húsvalóság tárgyait), valamint a szobánk sarkaiba elhelyezett kamerákról, amelyek figyelik, rögzítik és továbbítják mozdulatainkat. A stúdióként, próbateremként és színpadként egyszerre funkcionáló virtuális valóságban számos olyan elem van, amelyre a zenészek bólintani fognak: a fellépéshez Sara és zenésztársa Abletont használnak, a használt hardverek között pedig szembeköszön az Akai MPC-széria és a Push controller is: mindezek pedig VR-kompatibilisek is. Ha pedig körbenézünk a zeneipar fejlesztéseire, az érintőképernyős felületekre vagy akár a Behringer DeepMind 12 kiterjesztett valóságban használható kezelőfelületére, azonnal bólinthatunk: nem nagyon lesz szükségünk 16 évre ahhoz, hogy a fenti videó megvalósuljon.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2015. június 7.
A kormány bevándorlásról szóló plakátja a főváros VIII. kerületében, a Hungária körúton 2015. június 7-én. Több helyen megrongálták a plakátokat, ezért a Fidesz feljelentést tesz bűncselekményre felbujtás miatt. Németh Szilárd, az országgyűlési képviselője felszólította Szigetvári Viktort, az Együtt elnökét és párttársait, hogy "ne uszítsák tovább az embereiket ilyen agresszív és törvénytelen cselekedetek elvégzésére".
MTI Fotó: Marjai János
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.