Tech

Álnéven alázta szét az online gojátékosokat a mesterséges intelligencia

24.hu
24.hu

2017. 01. 05. 15:55

Az elmúlt hetekben tűnt fel online go-szervereken az a Master nevű felhasználó, aki rövid időn belül szinte minden játékost megvert, akivel csak összehozta a sorsolás. Később kiderült, a bajnokkal van egy kis probléma.
Korábban a témában:

A kínai eredetű go egy több ezer éves játék, melynek célja az, hogy a játékosok saját köveiket lepakolva területeket és foglyokat szerezzenek a négyzetrácsos táblán. Bár a go szabályrendszere viszonylag egyszerű, a stratégiai lehetőségek sokasága miatt elég nehéz a játék igazi mesterévé válni.

Éppen ezért is volt meglepő az online gózók számára, amikor a rejtélyes Master feltűnt. Sokan el is kezdtek gyanakodni, hogy a titokzatos felhasználó valójában nem is ember, hanem egy gép. Hogy a vádakat mennyire gondolták komolyan, azt nem tudni, azt viszont igen, hogy végül bebizonyosodott: igazuk volt.

Tegnap ugyanis kiderült, ki is valójában Master. Demis Hassabis, a Google mesterséges intelligenciával foglakozó részlegének szakembere Twitter-posztjában elismerte, a bajnok valójában a DeepMind góra specializálódott rendszere, az AlphaGo volt.

A Tygem és FoxGo szervereken küzdve a mesterséges intelligencia 50 játszmát nyert meg, sosem kapott ki, és csupán egyetlen esetben ért el döntetlent. Utóbbi eredmény is csak azért születhetett meg, mert az ellenfél hálózati kapcsolata nem volt megfelelő.

A mesterséges intelligencia diadala

Az AlphaGo nem először ért el hatalmas sikert a játékban. Tavaly például a világbajnok I Szedollal vívott elképesztő párharcot, melynek végén a gép nyert 4:1-re. Szedol, aki egyébként a Tygem szerveren szokott játszani, 9 danos profi versenyző – azaz a legmagasabb besorolású.

Kettejük párharca volt az első eset, ahol egy profi játékos elleni goküzdelmet egy mesterséges intelligencia nyert.

Éppen ezért az AlphaGo sikere az egész mesterséges intelligencia-kutatás áttörő eredménye volt.

Mivel a go elképesztő komplexitása miatt a profik úgy gondolják, hogy a játékosnak sok esetben a megérzéseire kell hagyatkoznia, a programozók nincsenek könnyű helyzetben, amikor góra szeretnék felkészíteni a rendszerüket.

Az AlphaGo hálózata azonban úgy lett kifejlesztve, hogy ellesse a hús-vér játékosok stratégiáját, megértse a lépések mögött meghúzódó elképzeléseket. Éppen ezért a DeepMind több mint 30 millió emberi játszmából kiválogatott lépés bemutatásával kezdte meg a mesterséges intelligencia felkészítését.

A most lefuttatott online tesztteléssel a fejlesztők célja az volt, hogy megfigyeljék, miként működnek a rendszer legújabb módosításai.

Hogy ehhez miért használtak fel be nem avatott résztvevőket, az nem tisztázott. Talán reklámfogás volt, vagy éppen az egyszerűsége miatt választották ezt a módszert. Az sem kizárható, hogy azért döntöttek így, mert az emberek akár más stratégiával is játszhatnak, ha tudják, hogy ellenfelük egy gép.

Bármi is legyen a válasz, az elképesztő széria újabb bizonyíték arra, hogy mennyire fejlett az AlphaGo rendszere.

(Via: IFL Science)

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.