Tech

Még hogy nem fejlődtek semmit a számítógépek?

Bátky Zoltán
Bátky Zoltán

tech-újságíró és zenész. 2016. 10. 12. 11:00

Mennyit fejlődtek a számítógépek az elmúlt 40 évben? Nem kérdés, hogy óriásit, hiszen most már behálózzák az egész életünket, miattuk van internet, meg internetre kötött automata szenzorok, a szuperszámítógépek legyőzik az emberi Go-bajnokot, vagy a zsebünkben lapulnak telefon formájában, és akár hanggal kommunikálgatnak velünk, megrendelik helyettünk a pizzát és hívnak egy taxit.

De van még egy jó módszer (még ha kissé egyszerű is) arra, hogy gyorsan és látványosan érzékeltessük, milyen óriási utat jártak be a gépek néhány évtized alatt. Nézzük meg, mivel játszunk ma, és milyen lehetőségeink voltak 10, 20, 30 és 40 éve. Kezdjük a legrégebbivel.

40 éve

Az alábbi videón az Atari által még játéktermi monstrum formájában, 1976-ban kifejlesztett Breakout látható. A játéknak azóta millió variánsa született meg, de akkoriban még ennyit tudott és nem többet: a pár téglalapból álló grafika mögött egy kizárólag 45 fokban mozgó labdát (pardon, kockát) kapkodhattunk. És akkoriban úgy éreztük, ennél nincs jobb dolog a vajaskenyér feltalálása óta, és biztosan nem is lesz még jó ideig. Nézzük csak videón, mennyire gyermekien egyszerű volt az egész!

30 éve

1986-ban adta ki egyik klasszikus játékát a Nintendo az akkoriban megjelent NES (Nintendo Entertainment System) konzolra. Bár az előző játéknál már jóval szofisztikáltabb lehetőségeink voltak, a mászkálós kaland ettől még egy felülnézetben látható, minden pályát új ablakban megjelenítő, pár képpontból megrajzolt karakterekkel operáló szösszenet volt. Mégis tömegek hódoltak be neki, és igyekeztek kiszabadítani a hercegnt a randán megrajzolt ellenséges szörnyeken és tonnányi lassan kirajzolódó képernyőn keresztülverekedve.

20 éve

Bár a világ már felocsúdott a Doom belső nézetes horror-lövöldéjéből, máris itt volt a következő nagy durranás (szó szerint), az első igazi 3D-ben működő akciójáték, a Quake képében. Bár a helyszínek már valóban háromdimenziós modellekből álltak, a felbontás nem csak mai szemmel gyatra, és ha közel mentünk valamilyen tereptárgyhoz, szinte csak kockákat láttunk az egészből. Persze ettől még tény marad, hogy 20 évvel a pár téglalapból álló, néhyán kilobájtos úttörők után ilyen szintűvizuális orgia létrehozható egy számítógépen. És itt már tényleg azt hittük, ennél nem lehet jobbat csinálni.

10 éve

Most egy kicsit csalunk, mert igazából egy 11 éve, 2005-ben elindult játékot hozunk fel példának. Viszont mindenképpen ez a jó választás ide, mert bár már korábban is voltak kísérletek tömegesen játszható online játékokra, a 2005-ben hivatalosan elinduló World of Warcraft volt az, ami az első igazán átütő nemzetközi sikert hozta ezen a téren. A népszerűségét jelzi, hogy még most is folyamatosan fejlesztik, új kiegészítőket adnak ki hozzá, és több millióanjátsszák (bár a csúcsot ebben 2010 vége jelentette 12 millió aktív játékossal). Soha azelőtt nem volt ilyen: a világ bármely tájáról együtt játszhatott egy pattanásos tini, egy unatkozó háziasszony és egy kalandvágyó nyugdíjas, ráadásul egyikük törpe varázsló, másikuk élőhalott lovag, a harmadik pedig elf vadásznő képében). A bejárható, felfedezető terület pedig akkora, hogy ha valós négyzetkilométerekbe számolnánk át, egy valós országot is kitenne.

Ma

A mai játékok már kezdenek kitörni az eddigi keretek közül. Eddig számítógépeken, vagy játékkonzolokon futottak, hogy monitoron vagy tévén nézzük őket, de mostanában már tömegek tapadnak a telefonjuk kijelzőjére, hogy akár olyan játékokkal szórakozzanak útközben, amik egy évtizeddel korábban még egy számítógépen is alig futottak volna. Például nézzünk bele a Modern COmbat: Blackout játékmenetébe. Igen, ez egy telefonon fut.

Ami pedig még messzebbre visz az összes eddig bemutatott játéktól, az a VR, azaz a virtuális valóság. A 3D-szemüvegekkel játszható kalandokhoz már nem kell monitor, tévé, billentyűzet, egér: olyan, mintha mi magunk is benne lennénk a játékban, körülnézhetünk, futhatunk, úszhatunk, és a világ valóban körbevesz minket.

Szóval, nézzünk bele az utolsó videó játékaiba, aztán menjünk vissza az 1976-os Atari klasszikushoz. A kettő között mindössze negyven év telt el, de az egyes felsorolt játékok között is csupán 10-10. SZinte elképzelni se merjük, mikkel játszunk majd 2026-ban. Lehet, hogy már az agyunkba ültetett kevert valóság chipek szolgáltatnak majd tökéletes illúziót, és azt se fogjuk tudni, mikor játszunk és mikor vagyunk a valódi világban. Majd visszatérünk rá tíz év múlva ugyanitt. Addig pedig itt egy videó, ami még korábbról, 1952-ből indít, amikor még nem is a mai értelemben vett számítógépek szolgáltatták a játékok alapjait.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.