Amíg a Facebook csak arról szólt, hogy ismerősök osztották meg egymással a gondolataikat, fotókat az ebédjükről, vagy rövid videót a macskájukról, viszonylag átlátható maradt az üzenőfal. Aztán szép lassan beszivárgott mindenféle egyéb tartalom: céges oldalak és márkák, hirdetések, beágyazott multimédiás tartalmak, játékok, épp ezért manapság már csak kapkodjuk a fejünket, túltelítődünk a mindenfelől áradó infóhalmazzal, és persze lemaradunk a számunkra tényleg fontos dolgokról. Megszületett egy barátunk gyereke, de észre se vesszük, mert elvonja a figyelmünket a Farmville és az emberi hangot utánzó macskás videó.
Ezt persze próbálta korábban is kezelni valahogy a Facebook azzal, hogy súlyozni kezdte a bejegyzéseket. Az automatizmus azt próbálta figyelni, kikhez szólunk hozzá, melyik ismerősünk, vagy általunk követett oldalak postjait lájkoljuk a leggyakrabban, és ezeket tolta inkább az arcunkba. Ez azonban még mindig nem teljesen megfelelő módszer, ráadásul azóta csak még tovább fokozódott a közösségi oldal telítettsége.
Most azonban az eddigi legnagyobb változás érkezik a Facebook üzenőfalán. A Mashable szerkesztői figyeltek fel egy Twitterre kikerült mobilos képernyőfotóra, amely csak első látásra hasonlít a jelenlegi állapotra, de ha jobban megnézzük, mégis teljesen más.
Whoah. Massive change to the Facebook news feed. Anyone else seeing this? pic.twitter.com/EA3dFQRS6y
— Tom Critchlow (@tomcritchlow) 2016. április 15.
Egyrészt látunk egy fejlécet: A világ és az USA hírei. Alatta egy cikk a The Telegraph online változatából, alul pedig egy új csík, amelyen több fül látható: az első link minden bizonnyal a “klasszikus” üzenőfalra mutat, utána jönnek a hírek, sport, és gasztro. Az ilyen kiszivárgott fotók nagy része sokszor bizonyul kamunak, de nagy meglepetésre a Facebook megerősítette: tényleg dolgoznak az üzenőfal átrendezésén, a fotó valódi.
Jön az összelegózott rend
A friss fejlesztés valószínűleg közvetlen folyománya annak, hogy a felhasználók egyre többször közvetlenül Facebookról olvasnak híreket, a beágyazott hírek (Instant Articles) bevezetésével pedig a közösségi oldal tényleg egy új hírközponttá kezd válni (ha már nem az most is). Így pedig egy átlagos felhasználó, akinek van pár száz ismerőse, és követ több tucat híroldalt, magazint, márkát, benne van egy csomó csoportban, akár az egész napját az üzenőfal előtt töltheti, hogy semmilyen újdonságot se szalasszon el.
Épp ezért, ahogy egy általános portálon, vagy webes magazinokon is rovatok alá terelik a különféle témákat, a Facebookon is lehetőségünk lesz külön kezelni az egymástól eltérő tartalomtípusokat. A Facebook automatikája figyeli a megjelenő tartalmak jellegét, és szépen leosztja őket a különböző fülek alá, így mi magunk dönthetjük el, mikor milyen jellegű megosztásokat akarunk nézegetni, másrészt pedig ha mondjuk csak a barátaink üzenőfala érdekel, abba nem folynak bele sporthírek, vagy épp az általunk követett gasztro-oldalak receptjei.
Ami még jobbnak tűnik, hogy mi magunk is finomhangolhatjuk a rovatokat, tehát úgy rendezgethetjük össze a témákat, ahogy az minket a legjobban érdekel. Az új módszerrel ráadásul finomítanak az eddigi automatikus súlyozáson is, a képernyőfotót nyilvánosságra hozó tesztelő szerint az egyes rovatokban sokkal több tartalom jelenik meg, mint az eddigi üzenőfalon.
Arról viszont nem tudni semmit, hogy mikor lesz mindenki számára elérhető az új felület, és a fotón látható mobilos verzió mellett hogy néz majd ki mindez a böngészőben megjelenő Facebookban.