Média
(Kiemelt képen: Márton Adrienn és Pataky Péter, a Chili TV képernyősei)

Andy Vajna tévéje fittyet hány a bírósági végzésre

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 02. 06. 12:23

Bár már több mint egy hónapja nem használhatná a TV2 Zrt. a Chili TV nevet és a kapcsolódó internetes végződést egy jogvita miatt, mégsem tartja be a bíróság ezzel kapcsolatos végzését a cégcsoport. Emiatt végrehajtást kért a felperes AMC.
Korábban a témában:

Idén január elején megírtuk, hogy a bíróság a TV Paprikát működtető AMC Networks médiacéggel kialakult jogvita miatt eltiltotta az Andy Vajna féle TV2 Zrt.-t attól, hogy tovább használja a Chili TV elnevezést, valamint a tavalyi évben elindított új Vajna-csatornához kapcsolódó internetes címet (chilitv.tv).

Azóta eltelt több mint egy hónap, a kormánybiztos televíziója azonban azóta sem tartja be az azonnal végrehajtandó ideiglenes bírósági döntést, azaz nem változtattak nevet. Változatlanul működik az internetoldal és a gasztroműsorokat sugárzó tévécsatorna is Chili TV néven sugározza műsorait.

Mindez azért különös, mert a névhasználattól eltiltó bírói végzés előzetesen végrehajtható, tehát a TV2 Zrt. annak ellenére is köteles lett volna azt végrehajtani, hogy információink szerint fellebbeznek ellene, ami viszont nincsen halasztó hatállyal. Naponta növekvő büntetéssel számolhatnak Vajnáék, amiért szembehelyezkedtek egy bírói döntéssel.

Végrehajtást kérnek Vajnáékkal szemben

Mivel az ügyre rálátással bíró forrásunk szerint az ügyben az AMC jogi képviselői végrehajtást kezdeményeznek a TV2 Zrt.-vel szemben, egy témában járatos jogi szakértőtől megkérdeztük, mit érdemes tudni a végrehajtásról.

Az első és legfontosabb, hogy a végrehajtás kérelemre indul, vagyis jelen esetben tehát a TV2-t jogsértéssel vádoló AMC Networksnek kellett azt indítványoznia. A szakértő hozzátette, szellemi tulajdonnal összefüggő ügyekben, ha a végrehajtás meghatározott cselekményre irányul – mint most a névhasználat abbahagyására – , akkor a bíróság napi bírságot határozhat meg, melynek nagyságrendje 10 és 200 ezer forint közötti nagyságrend lehet. Sőt, ez az összeg 30 naponta megduplázódik, amelyet a végrehajtásra kötelezett félnek mindaddig fizetnie kell, amíg nem hajtja végre a bírósági döntést. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha a bíróság helyt ad a végrehajtásnak, és csak a legalacsonyabb összeget szabja is ki Vajnáékra, a TV2 már akkor is, 30 x 10 ezer + 1 x 20 ezer Ft-ot lesz kénytelen befizetni, amiért egyelőre nem tartotta be a bírói végzést.

A TV2 Csoportra nézve jelenleg csúfos kimenetelűnek tűnő jogvita azután kerekedett a rivális AMC Networks-szel, a Sport 1 és a Sport 2, valamint a TV Paprika csatornák tulajdonosával, hogy az AMC a Chili TV és a Paprika TV elnevezés közötti hasonlóságra hivatkozva először a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál (SZTNH) megtámadta a TV2 védjegyoltalmi eljárását, mivel úgy gondolták, hogy a két név közötti erős hasonlóság megtévesztő, és ezzel Vajnáék megsértik a piacon régebb óta jelenlévő Paprika TV gasztrocsatorna védjegyéhez fűződő jogokat. Az SZTNH ennek a kérelemnek helyt adott, majd  a TV2 a logón némi változtatást végre is hajtott, de a név maradt, és ilyen néven kezdte meg az új tematikus csatorna továbbítását tavaly szeptemberben. Ezután fordult az AMC bírósághoz. A bíróság pedig elfogadta az AMC ideiglenes intézkedésre irányuló kérelmét, így a TV2 Zrt. idén január 4. óta nem használhatná a Chili TV elnevezést.

 

A Chili TV eredetileg levédeni tervezett logója
A Chili TV eredetileg levédeni tervezett logója egy paprikával
A Chili TV jelenlegi logója
A Chili TV jelenlegi logója

A Marquard Mediával is vitájuk volt

A TV2-nek nem az első jogvitája. Tavaly elsőként számoltunk be róla, hogy a Marquard Mediával is jogvitájuk alakult ki, mert a Marquardé a Joy védjegy (ilyen néven van magazinjuk), ám ennek ellenére a TV2 megkísérelte levédeni a joytv.hu internetes végződést, valamint JoyTV néven indított volna televíziót, melyhez védjegyoltalmi eljárást is kezdeményezett. Vajnáék azonban a név megtévesztő jellege miatt nem tudták megkezdeni a név tényleges használatát, a Marquard-cég ugyanis nem hagyta, hogy rátenyereljenek a márkájára.

A Zenebutik névből is vita lett

Kialakult egy másik visszás helyzet is. Vajnáék ugyanis annak ellenére indítottak Zenebutik TV néven zenecsatornát, hogy Zenebutik néven látható több évtizede a közmédiában műsor Juhász Előd szerkesztésében. (Juhász annak idején a 24.hu-tól értesült először arról, hogy a műsorával egyező néven indítanak Vajnáék tévécsatornát). A TV2 és az MTVA sokáig azzal hárította el a jogvitával kapcsolatos érdeklődő megkereséseinket, hogy még mindig csak egyeztetnek a névről. Egy ideje viszont azt mondják, csak pénzért hajlandók megmutatni a vonatkozó szerződést.

43 400 Ft-ért megnézhetjük a TV2-vel kötött szerződéseket

Kértük az MTVA-t, mutassák meg a TV2-vel kötött, közérdekű adatnak minősülő szerződéseiket, de ezt azzal akadályozták, hogy a szerződésekbe történő személyes betekintésért 43 400 Ft munkadíjat követeltek volna tőlünk, mert szerintük az összes szerződés bemutatása 15 munkaórát igényelne. Ezt az összeget azonban túlzónak találjuk, ráadásul ha a közmédia transzparensen működne, akkor ezeket a szerződéseket külön kérés nélkül is feltöltené a honlapjára, bárki számára elérhető formában.

Ezért egyelőre nem tudjuk, van-e egyáltalán bármiféle megállapodása a TV2-nek a Zenebutik névhasználatra vonatkozóan az MTVA-val, illetve ha igen, fizet-e és mennyit a több évtizeden át épített márkanév használatért a 80 milliárd forintnyi közpénzből működő intézménynek a kormánybiztos vállalata.

Frissítés (2017.03.13): a bíróság időközben helyt adott a végrehajtási kérelemnek.

(Kiemelt képen Márton Adrienn és Pataky Péter, a Chili TV képernyősei)

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.