Little girl and little boy enjoy eating popcorn and watching tv at home.
Média

Csökkent az RTL Klub és a TV2 együttes közönségaránya

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 10. 19. 10:50

10 perccel csökkent a magyarok tévézésre fordított ideje, de még így is 4 óra 16 percről van szó naponta. Nőtt a filmcsatornák részesedése. A legtöbb tematikus csatornacsoport közönségaránya hasonlóan alakult, mint tavaly ilyenkor - többek között ez derül ki a Nielsen Közönségmérés legújabb, harmadik negyedéves adataiból, ami alapján arra is fény derült, hogy az RTL Klub és a TV2 együttes közönségaránya csökkent.

2016 harmadik negyedévében a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 16 percet töltött a tévékészülékek előtt.  Ez 10 perces csökkenést jelent 2015 azonos időszakához képest.

A 4-17 évesek tévénézéssel töltött ideje 2 óra 57 perc volt, a 18-49 éves korcsoporté pedig 3 óra 16 perc, ami a gyerekek esetében 19 perces, a 18-49 éveseknél pedig 15 perces csökkenést jelentett. Az 50 évnél idősebbek naponta átlagosan 5 óra 59 percet tévéztek az év harmadik negyedében. Ez 5 perccel volt kevesebb mint egy évvel korábban – állapítja meg a Nielsen Közönségmérés aktuális összefoglalója. (A cég végzi Magyarországon a televíziós nézettségmérést a mintába bekerült fogyasztókhoz kihelyezett mérőműszer segítségével.)

Jön fel az időeltolásos tévénézés

Az időeltolásos tévénézésre (Time-shifted Viewing, TSV) irányuló kutatások szerint a teljes népesség a napi tévénézéssel töltött idejének 1,3 százalékát, átlagosan 3,2 percet fordított időben eltolt televíziós tartalom fogyasztására 2016 harmadik negyedévében.

A 4-17 és a 18-49 éves korosztály a tévénézésre fordított idejének 1,3 illetve 1,7 százalékát töltötte késleltetett tévés tartalom fogyasztásával, az 50 év felettieknél ez az arány 1 százalék volt.

Nagyot ugrott a filmcsatornák részesedése

A 4 évnél idősebb, tévés háztartásban élők körében 2015 harmadik negyedéhez képest egyedül a filmcsatornák részesedése nőtt nagyobb mértékben – 9,4 százalékról 11,4 százalékra.

Csökkent az RTL Klub és a TV2 együttes közönségaránya

A többi tematikus csatornacsoport részesedése viszonylag stabil maradt: 1 százalékpontnál kisebb volt az elmozdulás a tavaly mért értékektől az általános szórakoztató, az életmód, a sport, a zene, az ismeretterjesztő és a gyerekcsatornák, valamint a DVD/Videó esetében is, ugyanakkor a két országos kereskedelmi csatorna (RTL Klub + TV2) együttes közönségaránya 2,8 százalékponttal csökkent.

Sok időt fordít a néző hírekre, közéletre is

A sugárzási időből és műsorfogyasztásból való részesedések az egyes műsortípusok esetében eltérően alakultak a Nielsen Közönségmérés Kft. által műsorszinten mért csatornák körében. A vizsgált időszakban a mozifilm műsoridőből való részesedése 11,3 százalékos volt, míg a műsorfogyasztás 15,7 százalékát tette ki. A „hírek, aktuálpolitika, gazdaság” tematikájú műsorok a sugárzási idő 2,8 százalékát mondhatták magukénak, míg a nézők ennek több mint háromszorosát, műsorfogyasztásuk 9,2 százalékát erre fordították. Az információs műsorok 3,5 százalékos kínálati arányához képest szintén lényegesen nagyobb, 4,6 százalékos volt az érdeklődés. A „nem zenés fikciók” 29,6 százalékban részesedtek a sugárzási műsoridőből, és a fogyasztási arányuk is igen hasonlóan alakult: 30 százalék volt a harmadik negyedévben. A „nem zenei szórakoztató” tematika esetében a sugárzás és a fogyasztás aránya is majdnem megegyezett: 7,6 százalékos kínálatukhoz képest a 8,1 százalékban választották a nézők ezeket a műsorokat. (A „nem zenés fikciók” kategória elemei: 1. Fikció gyerekeknek; 2. Animáció gyerekeknek; 3. Animáció felnőtteknek; 4. Irodalmi művek előadása; 5. Színházi közvetítés (nem zenés); 6. TV-film, TV-játék; 7. Szappanopera, telenovella; 8. Sorozat (folytatásos); 9. Sorozat (önálló); 10. Egyéb fikció, dráma)

Kicsi volt az igény a kulturális műsorokra

Bár a programkínálat 9,8 százalékát a művelődéssel, tudománnyal, kultúrával kapcsolatos műsorok alkották, a nézők tévéfogyasztásának csupán 4 százalékát tették ki, de a kínálati arányhoz viszonyítva csekélyebb mértékben kapcsoltak a „zene” és az „egyéb” (pl. reklám, műsorajánló) típusú műsorokra is.

Az olimpia megváltoztatta a sportműsorok iránti igényt

Rendszerint ez jellemző a sportműsorok esetében is, de a második negyedévhez hasonlóan itt is részben egy rendkívüli sporteseménynek, a Riói Nyári Olimpiai Játékoknak köszönhetően volt közel azonos a kínálat és a fogyasztás aránya: 7 százalékos sugárzási arányukhoz képest a nézők otthoni tévénézési idejük 7,2 százalékát erre fordították.

A legtöbbször sörreklámot nézett a magyar

A Nielsen Közönségmérés adatsorából az is kiderült, hogy napi fogyasztási cikkek (FMCG termékek) hirdetési rangsorában ezúttal is az első helyre a „sör” került, második a „puding, tejalapú desszert”, a harmadik helyen pedig a „szénsavas üdítő” termékosztályának televíziós hirdetései állnak az idei harmadik negyedéves, teljes népességre vonatkozó összes GRP alapján a mért csatornák körében. (Az FMCG termékek körébe jelen kutatásban a babaápolás, az élelmiszer, az élvezeti cikk, a háztartási cikk és a szépségápolás szektorok tartoznak.)

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Local demonstrators march with a flag with the image of Russian President Vladimir Putin and Hungarian Prime Minister Viktor Orban close to the headquarter of the governor FIDESZ party at Heroes Square as students, teachers of the Central European University and their sympathizers protest in downtown Budapest on April 9, 2017. 
Hungarian lawmakers approved legislation that could force the closure of a prestigious Budapest university founded by US billionaire investor George Soros, sparking fresh protests. The English-language Central European University (CEU), set up in 1991 after the fall of communism, has long been seen as a hostile bastion of liberalism by Prime Minister Viktor Orban's government.  / AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.