Média

A magyar reklámok nyolcadával baj van

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 05. 04. 17:31

A riasztó adatot a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) közölte a honlapján.
Korábban a témában:

A vizsgálatok során a hatóság összesen 2039 ellenőrzést folytatott le, amelyek során 269 reklámban talált jogsértést, így ezen eredmény 13 százalékos kifogásolási arányt mutat. A 2039 reklámellenőrzés 1880 reklám közzétételére alkalmas eszközt érintett, amely közül 260 reklámhordozó (14%) tartalmazott valamilyen szempontból jogsértő hirdetést – jelent meg az NFH honlapján.

A hatóság honlapján hangsúlyozzák: annak érdekében, hogy a fogyasztók alapvető, tájékoztatáshoz való joga ne sérüljön, elengedhetetlen, hogy a hirdetések az általános, valamint a speciális reklámjogi követelményeknek is megfeleljenek.

A 2015-ös évben lezajlott ellenőrzés során fontos szempont volt a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok kiszűrése, ennek megfelelőn az egészséggel, az arra gyakorolt hatással, az életmóddal, az emberi szervezet működésével, a hangzatos jelzőkkel hirdetett „csodaszerekkel”, gyógyhatással felruházott egyéb termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos, reklámokban megjelenő állítások valóságtartalmának vizsgálata. Az ellenőrzések során a közterületi, kirakati reklámhordozók éppúgy vizsgálat alá kerültek mint az újságokban, magazinokban, szórólapokban, reklámújságokban megtalálható hirdetések. Mindemellett pedig az interneten fellelhető, valamint a televízió- és rádiócsatornákon elhangzó reklámokat is ellenőrzést alá vonták.

A trükközés formái egészen változatosak

Az NFH honlapján tipikus jogsértési példákat is közzétettek. Az egyik esetben például egy vállalkozás a megállító (reklám) táblán „Heti AKCIÓ! MINDEN RUHÁRA, CIPŐRE -20%” kedvezménnyel kínálta eladásra a termékeket, azonban az üzletben a kedvezmény már csak az egyedileg árazott árukra vonatkozott, a csoportosan árazottakra nem, utóbbiaknál a vállalkozás az eredeti eladási árat számította fel. Ennek következtében a meghirdetett kedvezmény nem valósult meg. Egy másik esetben a forgalmazott gyümölcslé dobozán a következő felirat szerepelt „100 % almalé növényi kivonatú C vitaminnal dúsítva”. A vállalkozás azonban nem tudta igazolni a feltüntetett állításokat, sem a gyártmánylapon, sem a nyilatkozatban, sem a növénygenetikus által kiadott szakvéleményben nem határozták meg, hogy milyen növényi eredetű C-vitaminnal pótolják vissza az almalénél az elveszett C-vitamin tartalmat.

Több esetben tapasztalták továbbá, hogy a cégek reklámjukban gyógyító hatást tulajdonítottak például védőszemüvegnek, mágnesterápiának, de a vállalkozások a kormányhivatal felhívása ellenére sem tudtak olyan tudományosan megalapozott bizonyítékkal szolgálni, amely kétséget kizáróan igazolta volna állításaik valóságtartalmát.

Közterületi reklámhordozón több esetben idegen nyelvű kifejezés volt olvasható a magyar nyelvű megfelelője nélkül, vagy például a fegyver, lőszer, robbanóanyag és a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök reklámtilalmának megsértése is előfordult.

A témavizsgálat ideje alatt 1790 vállalkozást vontak vizsgálat alá a kormányhivatalok. A vizsgált cégek közül 255 követett el valamilyen jogsértést.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

CANNES, FRANCE - MAY 21:  Nicole Kidman departs after the 'How To Talk To Girls At Parties' screening during the 70th annual Cannes Film Festival at on May 21, 2017 in Cannes, France.  Celebrities, fans and the movie world have descended on Cannes for this year's festival of the screen. For seventy years The Croisette Boulevard has always been the centre of athe place watch the rich and dandy and people from all walks of life to promenade.  (Photo by Christopher Furlong/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.