Média

Sokan lemondanák a hagyományos tévét

tévéantenna
tévéantenna
Az internetezők 32 százaléka megszüntetné a kábeles vagy műholdas kapcsolatát - derül ki a Nielsen friss felméréséből. Felmérték a video-on-demand (VOD) szolgáltatások iránti igényt is.

– Magyarországon kiemelkedően népszerű a hagyományos tévé, annak ellenére, hogy nálunk is gyorsan fejlődik a média kínálata, és a fogyasztók minden eddiginél több lehetőség közül választhatnak videót saját szórakoztatásukra. A magyar nézők 86 százaléka fizet elő kábeles vagy műholdas adások vételére; Európában átlagosan 65, világszerte pedig szintén átlag 72 százalék. Többek között ezt tárta fel a Nielsen globális felmérése.

A válaszadó magyarok 3 százaléka fizet online „video on demand” (VOD) szolgáltatóknak, amelyektől igény szerinti videó és hanganyagokat lehet letölteni. Az átlag Európában 11, míg hatvanegy vizsgált országban globálisan 26 százalék.

Ebből a szempontból Észak-Amerika és Ázsia-Óceánia vezeti a rangsort 35, illetve 32 százalékos aránnyal.

„Napjaink összetett médiakínálatában a videoprogramokat letöltésre kínáló szolgáltatók növekedése a média minden szereplője számára kínál lehetőségeket”

– jelentette ki Megan Clarken, a Nielsen termékfejlesztési elnöke.

„Mind a közönség, mind reklámozók és tartalomszolgáltatók számára előnyt jelent, ha mélységében is ismerik nem csak a fogyasztók nézettségi dinamikájának változásait, hanem azt is, hogy miért változik. Két dolog soha nem volt annyira érvényes, mint manapság: Mindig a tartalom lesz a király, és a fogyasztók egyre jobban igénylik, hogy irányítsák, igényeikhez igazítsák a nézés élményét. Azok a tartalomszolgáltatók, akik mind a két fronton kiemelkedőt nyújtanak, előnyös helyzetbe kerülnek”.

A Nielsen globális video-on-demand kutatása során összesen több mint 30 ezer internet használót kérdeztek meg hatvanegy országban, hogy felmérjék a VOD-nézés és reklámozás módjait. Figyelemre méltó arányt, 65 százalékot érnek el a megkérdezettek közt azok, akik néznek valamilyen igényük szerint letöltött rövid vagy hosszú videós tartalmat.

Lemondani a hagyományos tévét

Amíg az összes válaszadók többsége, 68 százaléka azt mondja, hogy nem tervezi lemondani a hagyományos műsorvételt, azzal a céllal, hogy csak online szolgáltatást vegyen igénybe, addig egyharmaduk (32%) megszüntetné a kábeles vagy műholdas kapcsolatát. Magyarországon a válaszadók 84 százaléka szándékozik hagyományos szolgáltatójánál maradni. Az európai átlag pedig 83 százalék.

Figyelmet érdemel itt egy újabb kutatás az USA-ban, amely szerint azok közül, akik azt mondták, hogy lemondanák a hagyományos műsorvételt, nagyon kevesen váltották valóra tervüket.

„A csak online videószolgáltatások növekvő népszerűsége továbbra is nyomást gyakorol a hálózati, kábeles és műholdas tartalomszolgáltatókra, de valószínűtlen, hogy bármelyik is eltűnne”

– mondta Clarken.

„Egyes fogyasztók ugyan visszavesznek a hagyományos tévé szolgáltatások használatából, de sokan nem vágják el teljesen a szálakat. Legtöbb néző számára az online és hagyományos szolgáltatások nem zárják ki, hanem kiegészítik egymást. Sőt, inkább a videoprogramok online, hálózati és többcsatornás szolgáltatói találkoznak ugyanazokkal a kihívásokkal; mint például a fogyasztók elvárásainak gyors változása, a túlkínálat, illetve a tartalom költségeinek emelkedése. Rövidtávon nem a szolgáltatások lemondása fenyeget leginkább. Ugyanis a fogyasztók értékelik a prémium színvonalú szolgáltatások vagy hálózatok előnyeit. Inkább választják a csatornák karcsúbb csomagjait, amelyek megfelelnek igényeiknek és pénztárcájuknak”.

Érdekel a content marketing?

banner_300x250_fiu_nlc_24
Jelentkezz a márciusban induló képzésre!

Jelenleg a média környezetének egyetlen szilárd jellemzője a folytonos változás. Lehet, hogy amikor betört a piacra az igény szerinti videó anyagok letöltése, csak újabb tényező jelent meg, amely növeli a média széttöredezettségét. De mindenképpen folytatódik vele a vad vihar, amelybe a telekommunikáció most már több mint egy évtizede belekerült. És egyhamar nem csillapodik a változások ereje. A nézők megnyerése soha nem volt nehezebb, mint jelenleg. Bár a változás és a bizonytalanság nehézségeket okoz a tartalomszolgáltatóknak, fontos számukra, hogy mozgékonyak, rugalmasak maradjanak, és elébe menjenek a következő kihívásoknak.

Épp ma jelent meg egyébként egy másik kutatás is, amit az eNET készített a video-on-demand szolgáltatások kapcsán. Ebben többek között arra voltak kíváncsiak, hogy a magyarok hogyan viszonyulnak a Netflix szolgáltatáshoz, az mennyire kavarja fel a hazai médiaipart.

Csak az internetezők körében végezték a kutatást

A Nielsen globális felmérését 61 országban olyan válaszadók körében végezték, akik hozzáférnek az internethez. Amíg az online módszer témák óriási dimenziója mellett globális hatókört tesz lehetővé, addig csak az internet használók szempontjaira és szokásaira enged rálátást, nem pedig a teljes népességére. Ez a szempont különösen fontos, amikor olyan tevékenységre vonatkozik a kutatás mint a videók igény szerinti letöltése. Fejlődő piacokon, ahol az internet penetráció még növekszik, a fiatal felhasználók tábora nagyobb és tagjai tehetősebbek, mint átlagosan az ország teljes népessége. Azon kívül a megkérdezés során kapott válaszok inkább a magatartásra vonatkozó állítások, mint pontosan felmért adatok. Kulturális különbségek is szerepet játszanak az egyes országok eredményeivel kapcsolatban. Ezeket a különbségeket a feltárt eredmények nem veszik figyelembe. Ezért célszerű körültekintően eljárni egyes országok és régiók eredményeinek összehasonlításánál, különösen régiók tekintetében.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik