Debrecen, 2015. május 29.
Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke sajtótájékoztatón beszél az Új Médiakultúra Kreatív Műhely átadásán a Debreceni Egyetemen 2015. május 29-én. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal együttműködve a legkorszerűbb szoftvereket tartalmazó, csúcsminőségű számítógépekkel felszerelt médialabort adtak át az egyetemen.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Média

A Médiatanács tehetetlen a Való Világgal szemben

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 03. 10. 14:23

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának eheti ülésén 65 döntés is született, ezek közül az egyik legérdekesebb, hogy ugyan megállapították, hogy a Való Világ 7 egy adásával megsértették a korhatár-besorolási szabálytalanságot, de nem tudnak fellépni az ügyben, mivel a médiaszolgáltató nem a magyar joghatóság alá tartozik. Bejelentették azt is, hogy 42 televízióval szemben eljárás indul, mert vélhetően nem teljesítették a magyar és európai alkotásokra törvényben előírt műsoridőt. Közölték azt is, hogy   pályázható lesz egy esztergomi és egy gyulai rádiós frekvencia, valamint publikálták a szponzorált tévéműsorokról szóló felmérést is, amely szerint a TV2 időjárás-jelentése a legkedveltebb a támogató cégek körében.

Délben ment az RTLII-n a Való Világ 7

Érdekel a content marketing?


Jelentkezz a márciusban induló képzésre!

Az RTLII-n közzétett Való Világ 7 műsorszám tavaly január 20-án délben közzétett adása kapcsán a Médiatanács megállapította, hogy a CLT-UFA SA médiaszolgáltató nyilvánvalóan és súlyosan megszegte a korhatár-besorolási szabályokat, mivel a műsort a mély érzelmi kötődésektől mentes, a szexualitást középpontba állító párkapcsolati minták bemutatása miatt a 12 éven aluliak számára nem ajánlott minősítés helyett 16 éven aluliak számára nem ajánlottként és 21 óra után kellett volna műsorra tűznie. Tekintve, hogy a januártól Luxemburgban – korábban Romániában – bejegyzett médiaszolgáltató továbbra sem tartozik magyar joghatóság alá, a médiatörvény és az uniós szabályok szerint a hazai testület jogi mozgástere korlátozott. A testület csak szigorú feltételek megléte esetén járhat el külföldi joghatóság alá tartozó médiaszolgáltatóval szemben: így teljesülnie kell, hogy a szolgáltató uniós tagállamban letelepedett cég legyen, a médiaszolgáltatás Magyarország területére irányuljon, valamint hogy a kifogásolt műsorszám nyilvánvalóan és súlyosan sértse meg vagy a korhatár-besorolási, a gyűlöletkeltés tilalmára, vagy éppen a kiskorúakra fokozottan káros tartalmak tilalmára vonatkozó törvényi előírásokat. Ha egy éven belül összesen három azonos típusú szabálytalanságra is fény derül, akkor a harmadik alkalommal a Médiatanács kezdeményezésére Magyarországnak lehetősége nyílik konzultációt kezdeményezni az érintett tagállammal az Európai Bizottság bevonásával az alkalmazandó jogkövetkezményekről.

Az aktfestmény nem pornográf

Állampolgári bejelentés kapcsán megvizsgált a Médiatanács egy, a 444.hu portálon február 15-én megjelentetett cikket, amely egy Facebook-felhasználó – aktfestmény közzététele miatt történt – felfüggesztéséről szólt. A Médiatanács azt állapította meg, hogy a bejelentő álláspontjával szemben a cikk nem pornográf, így nem sérthette meg a kiskorúakat esetlegesen súlyosan károsító médiatartalmakról szóló törvényi rendelkezést. A Médiatanács ezért – jogsértés hiányában – nem indít az ügyben hatósági eljárást.

Burkolt patikareklám és kirekesztés

A Szombathelyi Televízió időjárás-jelentésében egy alkalommal, tavaly novemberben közzétett burkolt patikareklám miatt a testület figyelmeztette a televízió szolgáltatóját. Az NMHH Médiatanácsa közölte azt is, hogy hatósági eljárás indul a Hatoscsatornán a Tabuk, titkok, tények című műsorban február 7-én elhangzottak miatt, amelyek a Médiatanács szerint alkalmasak lehettek a mozgássérültek kirekesztésére, mert a meghívott vendég többek között „rossz emberek inkarnációiként” írta le az érintett csoportot, és a kijelentést a műsorvezető sem ellensúlyozta.

Széles tévéje nem sugárzott elég magyar és európai művet?

Szintén hatósági eljárás indul a Bonum TV, az Echo TV, a Filmmánia, a 4-es és 5-ös csatorna, a Pannon TV és 36 helyi kisközösségi televízió üzemeltetőjével szemben, mert adatszolgáltatásuk alapján vélhetően a médiatörvényben, illetve az uniós rendelkezésekben foglaltakhoz képest túl kevés európai, illetve magyar művet tűztek műsorra. A televízióknak évi műsoridejük több mint felét európai művek, több mint harmadát magyar művek bemutatására kell fordítaniuk, és évi műsoridejük legalább 10 százalékában olyan európai műveket, legalább 8 százalékában pedig olyan magyar műveket kell bemutatniuk, amelyeket tőlük független műsorkészítővel készíttettek, vagy más műsorkészítőtől öt évnél nem régebben készült műként szereztek be.

Rádiófrekvencia-pályázat Esztergomban és Gyulán

Csütörtöktől nyilvánosak az NMHH honlapján a 19 ezer fős vételkörzetű Esztergom 98,1 MHz, valamint a 31 ezer fős vételkörzetű Gyula 90,5 MHz helyi rádiós frekvencia végleges pályázati felhívásai. A kereskedelmi jellegű hasznosításra a pályázati ajánlatokat Esztergom esetében április 11-én, Gyula esetében április 14-én lehet majd benyújtani. A Médiatanács döntött egy kisközösségi pályázati felhívástervezetének közzétételéről is, amely a budapesti terézvárosi telephelyű, egy kilométeres sugarú rádiós médiaszolgáltatási lehetőség elvi hasznosítását célozza.

Felmérték a televíziós műsorszponzoráció helyzetét is

Megjelent a www.nmhh.hu oldalon a legfrissebb tanulmány a tévéműsorokban közzétett szponzori üzenetekről. A tavalyi második félévet felölelő jelentés szerint a több mint ezer támogató cég négyötöde csatornahű, azaz csupán egyetlen televízióban jelenik meg támogatóként. A hat hónap alatt közzétett több mint 87 ezer támogatói üzenetet 547-féle műsorban, a folyamatosan monitorozott RTL Klubon, a TV2-n, a Duna Televízión, valamint az – egy-egy hónap erejéig feltérképezett – ATV-n, a Life Networkön, az m4-en, a sport1-en, a Viasat3-on és a Viva televízión mutatták be. A szpotok aránya az összműsoridőhöz képest egy százalék körül alakul, amely évről évre lassú emelkedést mutat.

A legtöbb üzenetet a TV2 időjárás-jelentése vonzotta (10 636 darab), a legtöbbször feltűnő szpot a HUF-BAU építőpontokat népszerűsítette (1403 alkalommal). A céges összesítésben a pálmát a Magyar Telekom Nyrt. vitte el, amely nyolcféle üzenetet közölt összesen 3271 alkalommal, 5 óra 3 perc összidővel. A legtöbbet költő szektor a szolgáltatás volt, amelynek sikerét a vendéglátóhelyek által felajánlott voucherek és kulturális eseményekre szóló nyereményjegy-felajánlások alapozták meg. A szponzori kommunikáció többsége – 69 százaléka – minimalista: csupán a céglogót vagy -nevet jeleníti meg egy-egy álló inzerten.

Az NMHH közölte, hogy az elmúlt három évben  1 millió vagy afeletti bírságot 51 esetben szabott ki a Médiatanács vagy a Hivatal, ebből 28 esetben valamelyik közszolgálati adó volt érintett, összesen több mint 51,6 millió forint értékben. A TV2-re 12 eset miatt 53,3 millió forintot, az RTL Klubra 9 alkalommal összesen 71,2 millió forint bírságot szabtak ki. Az ECHO TV 1,66 millió forintot, a Film Mánia csatorna 1,2 millió, a 4-es csatorna 1 millió forint bírságot kapott egy-egy jogsértés miatt.

Az NMHH Médiatanács és Hivatal bírságolási gyakorlata számokban
Az NMHH Médiatanács és Hivatal bírságolási gyakorlata számokban
A leggyakoribb bírságolási okok
A leggyakoribb bírságolási okok
Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Picture taken on June 25, 2013 in Aachen, western Germany, shows British actor and UNICEF Goodwill Ambassador Roger Moore and his Danish wife Kristina Tholstrup waving from a carriage as they visit the CHIO World Equestrian Festival.
Moore, who will forever be remembered for playing the womanising superspy James Bond, died May 23, 2017, aged 89, his family announced in a statement. / AFP PHOTO / dpa / Henning Kaiser / Germany OUT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.