MTV-Monoszkop(960x640).jpg (Array)
Média

Lassult a magyar tévés reklámpiac növekedése

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 02. 18. 10:30

Az előző évi 10%-os növekedés nem volt fenntartható, 3%-ra esett vissza a magyar tévés reklámpiac bővülése - derül ki a MEME és az EY közös jelentéséből, amely alapján egyébként 51,5 milliárd forintra bővült a tévés reklámköltések összege.

Néhány perce egy sajtótájékoztató keretében hozták nyilvánosságra a 2015-ös tévés reklámpiac adatait, amelyek közül a legfontosabb, ahogy azt Bindics Judit, az EY (a korábbi Ernst&Young cég) Tanácsadó üzletágának igazgatója elmondta, 51,581 milliárd forint volt a teljes magyarországi tévés reklámköltés 2015-ben, ami a 2014. évi 50,024 milliárdhoz képest 3 százalékos növekedést jelent. Ez annyiban jó hír, hogy mégiscsak növekedésről van szó, annyiban viszont rossz, hogy 2013 és 2014 között még 10 százalékos volt a növekedés. Igaz, akkoriban volt is honnan növekedni, ugyanis 2012 és 2013 között 6 százalékot zuhant a tévés reklámpiac mérete: 48,723 milliárdról 45,628 milliárd forintra.

Érdekes az is, hogy a tévés reklámbevételek megoszlásában egyre erőteljesebb eltolódás figyelhető meg a korábbi földfelszíni sugárzású csatornáktól az egyéb (kábeles) csatornák irányába. Idén 30 százalékkal tudták növelni reklámbevételeiket 2015-ben az egyéb (kábeles) csatornák, ezzel a tavalyi teljes tévés reklámbevételek 45 százalékát adták. A korábbi földi sugárzású adók piacán korábban tapasztalt csekély bővülést ugyanakkor 12 százalékos esés követte 2015-ben, ami miatt összbevételük 28,43 milliárd forintra zsugorodott.

Kovács Krisztián, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke a sajtótájékoztatón elégedetten nyugtázta a tévés reklámpiac bővülésére vonatkozó adatokat. Mint mondta,

A reklámköltések tavalyi, újabb növekedése egyértelműen jelzi a hirdetők töretlen bizalmát a televízió felé, illetve igazolja, hogy a televíziós reklámok hatékonysága megkérdőjelezhetetlen nemcsak a márkaismertség építésében, de a fogyasztásösztönzésben is”.

A 24.hu kérdésére, hogy a külföldi tévés piachoz képest a magyar milyen teljesítményt nyújtott, Kovács Krisztián azt emelte ki, hogy a magyar piac a nyugatihoz képest később kezdett el magára találni a válság után, egyfajta lemaradás tapasztalható, szerencsére azonban tartós a növekedés.

A reklámszpotok mindent visznek

A sajtótájékoztatón egyébként elhangzott az is, hogy a tévés reklámpiaci bevételek között az úgynevezett nem szpot típusú bevételek összege a 2014-ben tapasztalt 29 százalékos emelkedés után csekély mértékben, 4 százalékkal csökkent, míg a klasszikus reklámszpotokból származó bevételek ezzel megegyező mértékben növekedtek. A non-szpot bevétel 2,82 milliárd forint volt tavaly, míg a szpotos bevételek meghaladták a 48,76 milliárd forintot. A nonszpot bevételek visszaesésének okát a 24.hu kérdésére sajnos egyelőre nem tudták megmondani, mert mint válaszolták, az okok vizsgálatára a felmérés során nem volt lehetőségük.

A 2015-ös tévés reklámtorta felmérést korábbi évek hasonló módszereivel, 56 televízió önbevallására alapozva készítette el az EY tanácsadócég a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) közreműködésével. Az adatok becsléseket nem tartalmaznak. A módszertan idén annyiban változott, hogy mivel a reklámtorta felmérés elkészítésekor külön vizsgálják a földfelszíni, illetve az egyéb (jellemzően kábeles) csatornák adatait, és a közmédia tavalyi átalakítása során az M1 helyett a Duna TV lett a nemzeti főadó, amelyet földfelszíni sugárzással is eljuttatnak a nézőkhöz, ezért az összesítéskor az év első három hónapjánál az M1, azután pedig a Duna TV bevételeit vették figyelembe a földfelszíni összesítéskor. Szintén módszertani kérdés, hogy ahogy a korábbi években, úgy ezúttal is az úgynevezett net-net reklám bevételt számították, nem vették figyelembe a barter ügyletekből származó bevételeket, a szponzorált termékmegjelenítés produkciós költségét és nincs benne az emelt díjas sms-ekből és hívásokból származó bevétel sem.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Picture taken on June 25, 2013 in Aachen, western Germany, shows British actor and UNICEF Goodwill Ambassador Roger Moore and his Danish wife Kristina Tholstrup waving from a carriage as they visit the CHIO World Equestrian Festival.
Moore, who will forever be remembered for playing the womanising superspy James Bond, died May 23, 2017, aged 89, his family announced in a statement. / AFP PHOTO / dpa / Henning Kaiser / Germany OUT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.