telefon
Média

Nagy változások a hírközlési piacon

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2015. 11. 30. 12:52

A hűségidős díjszabás-emelési lehetőségek csökkenése, a nem újratöltött feltöltőkártyán megmaradt pénz visszautalása, az ÁSZF-ben visszakereshető akciós feltételek, a ráutaló magatartás pontosabb meghatározása, évi egyszeri ingyenes példány a szerződésből, a nem írásban megkötött előfizetés esetén is, könnyebb felmondás jogszerűtlenül kivett műsorcsatorna miatt, több védelem a kkv-knak – ezek a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság legfontosabb, december 1-jétől alkalmazandó intézkedései az előfizetői szerződésekre vonatkozó rendeletből.

Az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól szóló 2/2015. (III. 30.) NMHH rendelet valamennyi előírását a szolgáltatóknak december 1-jétől végérvényesen alkalmazniuk kell, a jogszabály egy részét már szeptembertől be kell tartaniuk. Az új szabályozás az előfizetőket a szolgáltatók egyenlő partnerévé teszi, erősíti a felhasználók jogi védelmét, valamint csökkenti a fogyasztók szerződéseknek való kiszolgáltatottságát – közölte a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság.

Az NMHH közleménye szerint a rendelet révén a szolgáltatók számára is egyszerűsödik, még egyértelműbbé válik a jogalkalmazás a mindennapi gyakorlatban. A két ütemben életbe lépő jogszabály második lépcsőfoka változást hoz többek között a szerződés megkötése, módosítása, megszűnése és az üzleti előfizetőkre vonatkozó előírások terén is.

A hatóság egyébként kisfilmmel is tudatosítja az újonnan életbe lépő, legfontosabb szabályokat. A kisfilmben, amelyben Gondos Bálint családfő ismerteti közérthetően, milyen új jogi lehetőségekkel érdemes élniük szeptember 1-jétől, illetve december 1-jétől a hírközlési szolgáltatásokat használóknak. A kisfilm az NMHH honlapján, YouTube-csatornáján, illetve közösségi oldalán is megtekinthető.

A három legfontosabb terület, ahol december 1-jétől változások lépnek életbe:

Szabályozottabb, definiált körülmények a szerződéskötéskor és a módosítások során


Határozott idejű szerződéskötéskor – ilyenek jellemzően a hűségidővel megkötött előfizetői szerződések – a szolgáltatóknak a szerződés megkötése előtt tájékoztatniuk kell az előfizetőt a határozott idejű szerződés teljes időtartama alatt jelentkező, az előfizetőket minimálisan terhelő minden költségről, hogy a szerződést az előfizetők tudatos választással, az előre tervezhető kiadások mérlegelésével köthessék meg. A határozott idejű szerződés lényeges tartalmi elemeit – például az alapvető díjszabást, a szerződés időtartamát – a szolgáltatók csak akkor módosíthatják egyoldalúan, ha valamilyen jogszabályi változás vagy a hatóság döntése erre kötelezi őket, a határozott idejű szerződést pedig nem lehet majd ráutaló magatartással módosítani.

Az eddig változatos módon értelmezett ráutaló magatartással történő szerződéskötés menetét és feltételrendszerét is újraszabályozta a hatóság, és a kiszolgáltatott helyzetben lévő előfizetők védelmében rögzítette, hogy konkrétan milyen magatartások, jognyilatkozatok teszik ezt lehetővé.

A szolgáltatók a nem írásban történő szerződéskötéskor is kötelesek egy, a szerződés lényeges tartalmáról szóló írásos dokumentumot átadni az előfizetőknek. Az előfizetők évente egyszer ingyenesen kérhetik a szolgáltatóktól a szerződés – bármely időpontban hatályos – lényeges tartalmáról szóló dokumentum átadását. A szolgáltatóknak a meghirdetett akciós feltételeket és azok módosításait szerepeltetniük kell az ÁSZF-ükben, hogy azok részletei mind az akció időtartama alatt, mind pedig azután abban egy helyen könnyen megtalálhatók legyenek. Az előfizetőknek pedig a szerződéskötéstől számított 3 hónapon belül lehetővé kell tenniük a szolgáltató számára a szolgáltatás bekötését, ellenkező esetben megszűnik a szerződés.

Kedvezőbbé válik az elszámolás a kártyás szerződés megszűnésekor, több lesz a felmondási lehetőség

Kártyás előfizetésnél a szolgáltatók a fel nem használt összeget kérésre kötelesek lesznek visszafizetni, ha a szerződés azért szűnt meg, mert a felhasználó nem töltötte fel az egyenlegét a szerződés szerinti gyakorisággal. Határozott idejű szerződések esetén bővül a jogkövetkezmények nélküli felmondási esetek köre: az előfizetők akkor is jogkövetkezmények nélkül mondhatják fel a határozott idejű szerződést, ha a szolgáltatás minősége hosszabb időn keresztül rendszeresen rossz, ha a szolgáltató a szerződés lényeges tartalmát jogsértően módosítja – például díjat emel –, vagy a szerződésben szereplő műsorcsatornák közül akár csak egyet is jogsértően kivesz.

A kisebb üzleti előfizetőknek nagyobb védelem, a nagyoknak több szabadság jár

A kisebb üzleti előfizetők, például a mikro- és kisvállalkozások szerződéseiben a felek csak a rendeletben tételesen felsorolt rendelkezésektől térhetnek el, annak érdekében, hogy a kis szervezetek a fogyasztókhoz hasonló erős előfizetői jog- és érdekvédelemben részesülhessenek. Ez hatékonyabb fellépési lehetőséget teremt a tisztességtelen, az előfizetőknek és a piacnak egyaránt ártó szolgáltatói gyakorlatokkal szemben anélkül, hogy szükségtelenül korlátozná a piacot és az innovációt. Bátorítja a valódi versenyt, emellett javítja a hírközlési piac áttekinthetőségét, frissíti, modernizálja a szabályozást, így a szolgáltatók számára is világos kereteket, korrekt szabályozási környezetet biztosít. A nagyobb üzleti előfizetők számára – jobb érdekérvényesítő képességük miatt – az eltérés lehetősége jóval szélesebb körű lesz. Az NMHH elnökének rendelete így egyértelmű partneri helyzetet hoz létre szolgáltató és felhasználó között.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.