Kultúra

Védelmi kód

A film határozottan több akar lenni, mint egy szokványos titkosszolgálatos thriller, ahol a sok, körömrágást előidézni hivatott üldözés végén megmenekülnek a hősök.

Az, hogy a fennálló társadalmi rend megőrzésére szervezett titkosszolgálatok ügynökeire ugyanolyan veszélyt jelenthet az általuk is szolgált rendszer, mint azokra, akiket az üldözni hivatott – úgyszólván közhely ma már. Valamire való CIA-s filmben mostanság illik a bűnözők és a bűnüldözők közé szorulva küzdeni az igazságért, de az sem ritkaság, hogy maga az ügynökség tör ügynöke életére. Ebben a végig feszes iramú, végiggondolt dramaturgiájú, erős képi világú filmben már nem is az átláthatatlan döntéshozatali mechanizmus és az ennek következtében a túlélésért küzdő ügynök áll a középpontban. A döntéshozatal maga ugyanis kimarad, s a dolgok irányítását átveszi a puszta mechanizmus.

Hőseink egy elhagyott katonai bázis szupertitkos pincéjében titkosszolgálati akciókat irányító kódok generálásával és továbbításával múlatják eseménytelen életüket. Mivel a kódok továbbításához is további kódok kellenek, a rendszer önjáró, az alkalmazottak még ha akarnák se tudhatnák meg, mire is vonatkoznak az áttekinthetetlen számsorok, s egyáltalán: mivel is foglalkoznak ők az elhagyatott objektumban. Hacsak fel nem merül a kétely, hogy valaki, élő ember mégis csak megismert valamilyen kódot, vagy tanúja volt valaminek, aminek nem kellett volna. Az alkalmazottak maguk is számok csupán egy rendszerben, életüknek nincs semmilyen önértéke. A John Cusack alakította, korábban az akciók végrehajtásában tevékenykedő ügynök, aki egy ártatlan és ártalmatlan kamaszlány brutális kivégzésével végződő akció után ide vonult vissza, ezúttal nem hajlandó a – naná, kódoltan – érkező parancs végrehajtására. Nem „kiiktatni”, hanem megmenteni igyekszik a váratlanul felmerült, erőszakos eseményekbe vétlenül belekeveredő kódtovábbító operátort.

A hajszás akciók s a korábbi történések, illetve a kiadott parancsok folytán várható események kiderítése közben a lelkiismereti válság megélésére, az élet értelméről való (thrillerhez képest aránylag mély) elmélkedésre, és néhány alapvető felismerésre is van idő. Ezek adják a film voltaképpeni magját. És igazi tét is van, több, mint ami egy felszínes thrillertől elvárható: egy nyilvánvalóan ártatlan és feleslegesen kioltott emberi életért cserébe egy másik, ugyancsak nyilvánvalóan ártatlan, mégis kioltásra szánt emberi élet megmentése, bármi áron.

Ajánljuk: thrillerfogyasztóknak, minőségi darab.

Nem ajánljuk: klausztrofóbiásoknak.

TPP

Rendező: Kasper Barfoed. Szereplők: John Cusack (Emerson), Malin Akerman (Katherine), Liam Cunningham (Grey), Richard Brake (Max), Bryan Dick (David), Finbar Lynch (Michaels), Lucy Griffiths (Meredith). Forgalmazó: ADS Service Kft.

Hazai bemutató: június 20.

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik