Külföld

Egy fiatal demokrata megöléséből a Trump-korszak legdurvább összeesküvés-elmélete lett

Kerner Zsolt
Kerner Zsolt

¯\_(ツ)_/¯. 2017. 08. 07. 16:16

Korábban a témában:

Seth Rich a Demokra Nemzeti Konvenció 27 éves alkalmazottja volt. Hajnalban sétált hazafelé, amikor két lövéssel megölték. Ez eddig egy „egyszerű” gyilkosság lenne, de Rich történetéből a politika ennél sokkal többet csinált.

Halálából a Trump-kormányzat egyik legkomolyabb összeesküvés-elmélete lett.

Rich digitáliskampány-menedzserként dolgozott a Demokrata Pártnál. Pár sarokra a lakásától lőtték le, hajnalban, egy átivott éjszaka után. A törzshelyén ivott, egy Lou’s City Bar nevű helyen. Hajnali kettő előtt lépett ki onnan, majd két órán keresztül csetelt a barátnőjével. Utoljára azt írta neki, hogy nemsokára otthon lesz, pár perccel később pedig kétszer meglőtték a lakása mellett.

A rendőrséget a környéken elhelyezett fegyverlövés-lokátorok riasztották, egy percen belül a helyszínen voltak. Akkor Rich még lélegzett. A kórházban halt bele a két lövésbe. Eddig lehetne fegyveres rablás is, Columbia Heights-ban sűrűn előfordul az ilyen.

Ami alapot adhatott az összeesküvéseknek, hogy Richtől nem vettek el semmit. A pénze és a telefonja is nála volt, a kezén pedig dulakodás jelei maradtak meg. A legvalószínűbb – legalábbis a rendőrség ezt gondolja –, hogy rablási kísérlet volt, de Rich ellenállt, az egyik támadó pedig meglőtte. A támadók viszont – két férfit gyanúsítanak – tudták, hogy a rendőrség egy perc alatt ki tud érni, ha lövéseket hallanak, ezért elmenekültek.

Aztán megérkezett a Trump-féle jobboldal, és elkezdett gondolkodni.

PASADENA, CA - JULY 30:  Roger Stone at the 'Roger Stone Holds Court' panel during Politicon at Pasadena Convention Center on July 30, 2017 in Pasadena, California.  (Photo by Michael Schwartz/Getty Images)
Roger Stone
Fotó: Getty Images/Michael Schwartz

A Breitbarttól a Foxig, Roger Stone Nixon-mániás spindoktortól Sean Hannity-ig, a Fox egyik legismertebb műsorvezetőjéig sorra kezdtek el történeteket kitalálni Richről.

A gyilkosság nem sokkal azután történt, hogy valakik feltörték a Demokrata Párt szervereit. A leveleket a Wikileaks hozta ki. Azt mondták, egy Guccifer 2.0 nevű hekkertől érkeztek. Egyébként kevés, Hillary Clintonra nézve terhelő információ volt bennük, a legérdekesebb, ami kiderült, pont nem Donald Trumppal kapcsolatos, hanem azzal, hogyan játszott össze a párt Hillary csapatával, hogy elcsalják az előválasztásokat Bernie Sandersszel szemben.

A Demokrata Párt viszont máig meg van róla győződve, hogy a szervereket az orosz titkosszolgálat hekkerei törték fel. Erre kevés bizonyíték van, csupán egy jelentés. A demokraták ugyanis a szervereket nem a rendőrségnek, hanem egy magáncégnek, a CrowdStrike-nak adták át, azokat a rendőrség soha nem nézhette meg. A cég jelentése azt állította, hogy az oroszok álltak a támadás mögött. Ám bizonyítékot keveset hoztak fel emellett.

A szivárogtatás az, ami a szélsőjobbot is behúzta a Rich-gyilkosságba. A trumpista jobboldal szerint ugyanis maga Seth Rich volt az, aki kiszivárogtatta a leveleket a Wikileaksnek. Az elmélet szerint azért ölték meg, mert szerette volna feladni magát az FBI-nál.

A szélsőjobb tehát azt gondolja, hogy Clinton ügynökei lőtték agyon a hajnalban épp az FBI-hoz tartó Rich-et. Erre persze azon kívül, hogy kirabolni nem tudták, csak megölni, semmi bizonyíték nincs. De az összeesküvés-elméletekhez nem is kell bizonyíték.

A történet ott kezd igazán érdekes lenni, hogy nemrég kiderült, nem csak önmagától indult meg az elmélet a nagyvilágban.

Donald Trump ugyanis maga utasíthatta a Foxot arra, hogy hozzanak le egy kamucikket, ami megerősíti az elméleteket.

Fotó: MTI/AP/Evan Vucci

Rupert Murdoch médiacégeitől soha nem állt távol az, hogy a felületeiket politikai, üzleti vagy simán morálisan megkérdőjelezhető tartalmaknak adják át. A halott gyerekek szüleinek hangpostáját lehallgató News of the World szintén Murdoch-cég volt, a Fox pedig már többször bizonyította, hogy hajlandó beállni Trump mögé, ha politikai kiszolgálásról van szó.

Sean Spicer, az elnök korábbi szóvivője maga ismerte el a jobboldali elhajlással nehezen vádolható NPR-nak, hogy egy hónappal a sztori megjelenése előtt találkozott Rod Wheelerrel, aki rendszeres szerzője a Fox Newsnak, és Ed Butowsky republikánus adományozóval. Spicert előre tájékoztatták arról, hogy le fognak hozni egy cikket, amelyben azt állítják, hogy a meggyilkolt Richnek volt kapcsolata a Wikileaksszel, és ő szivárogtatta ki a leveleket. Spicer korábban még tagadta, hogy tudott volna a levelekről.

A cikket a Fox News később visszavonta, miután Rich családja és a cikkben megszólaló Wheeler is kérte ezt. Az egész ügyről csak azért tudhatunk, mert Wheeler beperelte a Foxot, ahol szerinte meghamisították a nyilatkozatait. Maga a per nagyrészt Butowskyra koncentrál, aki saját maga próbálta kinyomozni Rich ügyét.

Trump pedig úgy került a képbe, hogy Butowsky küldött egy üzenetet Wheelernek, amelyben azt írta, hogy „Az elnök most olvasta el a cikket. Azt szeretné, ha a cikk azonnal megjelenne”.

Két nappal később a cikk megjelent.

Ettől csak még érdekesebb lesz az egész történet. Trump gyakorlatilag karriert épített arra, hogy kamuhírezi a valódi újságokat. Most viszont bíróság előtt is lebukhat azzal, hogy konkrét kamuhírt próbált terjeszteni.

Rich ügye körül pedig továbbra is elég sok kérdés van, de a legvalószínűbb természetesen az, amit a rendőrség mond.

Kiemelt kép: Facebook/Seth Rich emlékoldal

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.