Földközi-tenger, 2015. április 23.
Illegális bevándorlókkal teli mentőcsónak érkezik az olasz pénzügyőrség Denaro hajójához a Földközi-tengeren Olaszország partjainál 2015. április 22-én.  (MTI/EPA/Alessandro Di Meo)
Külföld

Civil hajó indul a migránsok és a menekültek ellen Szicíliából

24.hu
24.hu

2017. 07. 16. 12:00

Olaszországba továbbra is megállíthatatlanul érkeznek a menekültek, a kormány egyre frusztráltabb. Róma egyszerre kéri az EU és a legjelentősebb uniós országok segítségét, és próbál a saját eszközeivel is fellépni. Most a menekültek és migránsok kimentésében egyre jelentősebb szerepet játszó önkéntes csoportok megregulázására készül.
Korábban a témában:

Az olasz hatóságok tehetetlenül állnak a Líbiából érkező nagyobb részt gazdasági migránsok, kisebb részben menekültek rohama előtt. Ezen a héten ismét több ezren érkeztek Szicíliába, őket főként az olasz haditengerészet és a líbiai partoknál működő civil szervezetek hajói mentették ki. A legutóbbi számítások szerint magánhajók vették föl a hánykolódók negyven százalékát.

Az olasz haditengerészet a nemzetközi vizeken tehetetlen, ott nem korlátozhatja a migránsokat szállító hajók mozgását.

Áthidaló megoldásként Róma egy 11 pontból álló működési szabályzatot tervez elfogadtatni a hajókat működtető szervezetekkel, mely révén kontrollt gyakorolhat a működésük felett.

A mézesmadzag az olasz kikötők használatának biztosítása, ami talán elég értékes ahhoz, hogy a hajók belemenjenek az egyezségbe.

A megállapodás mindkét fél érdeke, hiszen miután a civilek a líbiai partoktól 8-12 tengeri mérföldre kimentik az érkezőket, további 260-280 tengeri mérföldet hajóznak, hogy elérjék a szicíliai kikötőket és ott átadják utasaikat a hatóságoknak. Ám, ha az olaszok megtagadnák a kikötőhasználatot, akkor több napba telne eljutni a legközelebbi EU-s országok valamely kikötőjébe. (Az egyetlen valós alternatíva Málta, ám az ország már korábban lezárta kikötőit az ilyen hajók elöl.)

Mit kér cserébe Olaszország?

Nagyobb ellenőrzést és a menekültáradat aktív támogatásának felfüggesztését.

A 11 pontos listán olyan tételek szerepelnek, mint hogy ezeknek magánhajóknak tilos lenne érinteni a líbiai parti vizeket (néha már ezt is megteszik), valamint tilos lenne hang- és fényjelekkel mutatni pozíciójukat a csempészhajóknak.

Földközi-tenger, 2016. október 20.
Az Olasz Vöröskereszt által 2016. október 20-án közreadott képen Olaszországba igyekvő illegális bevándorlókat mentenek ki az Olasz Vöröskereszt és a máltai Migrant Offshore Aid Station nevű segélyszervezet közös akciójával a Földközi-tengeren 2016. október 20-án. Három különböző mentőakció keretében összesen 434 illegális bevándorlót emeltek át a két szervezet közös mentőhajójának fedélzetére. (MTI/EPA/Olasz Vöröskereszt/Yara Nardi)
Fotó: MTI/EPA/Olasz Vöröskereszt/Yara Nardi

A tervezet továbbá megtiltaná a migránsokkal és menekültekkel teli hajóknak átrakodni az embereket másik hajókra; jelenleg ugyanis az a gyakorlat, hogy a kisebb vízijárművek összegyűjtik egy-egy gumicsónak 40-60 utasát, akiket aztán átterelnek egy nagyobb, akár ezer ember befogadására is alkalmas hajóra, és csak az indul tovább Szicíliába. Az olasz elvárások között szerepel még, hogy a hajóknak fel kell engedniük fedélzetükre az olasz igazságszolgáltatás embereit.

A magánszervezetek tiltakoznak, szerintük a 11 pont jelentősen csökkentené az menekülők túlélési esélyét.

Hajó helyett gumicsónak

A valóságban nemcsak a civil szervezetek tehetnek arról, hogy az embercsempészek ma már meg sem próbálnak átjutni Szicíliába, hanem arra játszanak, hogy a nemzetközi vizek határán valaki úgyis kimenti kuncsaftjaikat. Ugyanis a folyamatban akaratán kívül az EU haditengerészeti missziója, az EUNAVFOR MED Sophia is szerepet játszott.

Az unió 2015 májusában azzal a céllal hozta létre ezt a műveletet, hogy az embercsempészet tengeri szakaszán működő szervezett bűnözői csoportokat felderítse és később fellépjen ellenük. A misszióban általában 6 hadihajó és 6-7 helikopter, valamint felderítő repülőgép vesz részt. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a művelet mentéssel ne foglalkozzon.

A brit parlament EU-ügyekkel foglalkozó albizottságának készült friss jelentés szerint a misszió kudarcot vallott.

Nemcsak mert két év után sincs érdemi hatással a menekültáradatra, hanem mert mindössze 110 embercsempészt tudott letartóztatni, közülük is mindössze egy fő, aki vezető, a többiek könnyen helyettesíthető „talpasok”, egyszerű végrehajtók.

Migrants and refugees, mainly from Nigeria, Ghana, Senegal and Sierra Leone, after being rescued at sea, rest on the German navy frigate ship Werra, a part of the European external action service Eunavfor-med, on September 27, 2015.  Eunavfor-med undertakes systematic efforts to identify, capture and dispose of vessels as well as enabling assets used or suspected of being used by migrant smugglers or traffickers in the southern central Mediteranean. AFP PHOTO / ALBERTO PIZZOLI / AFP PHOTO / ALBERTO PIZZOLI
Fotó: AFP/Alberto Pizzoli

Az EUNAVFOR MED Sophia két év alatt félezer hajót foglalt le a nyílt tengeren, nagyméretű, akár 100-200 ember befogadására, vagy inkább bezsúfolására alkalmas egységeket. A kudarcok után a bűnözők taktikát váltottak, a kisebb, olcsóbb és borulékonyabb gumicsónakokra tértek át, amelyekkel már meg sem próbáltak eljutni Szicília közelébe. A Sophia művelet hadihajói – hogy elfoghassák az embercsempészeket – természetesen közelebb jöttek a líbiai vizekhez, és így jutottunk mára oda, hogy a szabadon tevékenykedő NGO-k mentőhajói mellett az EU-s hadihajók is az embermentésben vesznek részt.

Szélsőjobb a vége

Vitathatatlan, hogy Olaszországnak és Európának is lépnie kell, mert a kezeletlen helyzet elviselhetetlen terhet ró Olaszországra.

A magánhajók aktivitása máris kiváltott egy konfliktussal fenyegető jelenséget.

Nyugat-Európában egy migránsellenes szervezet közösségi gyűjtést indított, hogy hajót indítson a líbiai partokhoz. Célja azonban pont ellentétes lesz, mint a migránssegítőké.

A brit hajó a líbiai partiőrséget akarja támogatni, összegyűjteni és megsemmisíti a hátrahagyott hajókat, valamint dokumentálni a civil szervezetek és az embercsempészek együttműködését. Természetesen megmentenek bárkit, de utasaikat Afrikában rakják partra, nem Európában.

A projekt támogatottságát jelzi, hogy a százezer dolláros induló tőkét mindössze ezerkétszáz névtelen adományozó dobta össze alig egy hónap alatt. A Franciaországban, Nagy-Britanniában, Németországban aktív Defend Europe a pénzből máris bérelt egy hajót, az önkéntesek úton vannak, hogy Olaszországba érkezve megkezdjék tevékenységüket.

Aligha kell sokat várnunk, és megérkeznek az első képsorok, amint hajók ütköznek, nyugatiak verekednek össze valahol a líbiai partoknál egy-egy embercsempész egység mellett.

E szcenárió újabb ok arra, hogy Európa minél gyorsabban találjon megoldást a helyzetre, különben nemcsak a migránsok és menekültek sorsa lesz probléma, hanem mindez szélsőséges politikai csoportok megerősödését is kiváltja.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.