Nagyvilág

Hajóra szállna az EU

Az unióban és Magyarországon is célkitűzés, hogy az energiahatékony és környezetbarát hajózás részarányát növeljék a közlekedésben - mondta Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár pénteken Siófokon. Beszámolt arról is, hogy július elsejétől várható az AIS (automatikus azonosító rendszer) nagyhajókat érintő bevezetése.

A helyettes államtitkár a négy nagy magyar tó viharjelző rendszereinek országos indítása alkalmából rendezett tájékoztatón kifejtette: az Európai Uniónak stratégiai célja, és az Új Széchenyi Tervben is rögzített hazai célkitűzés a hajózás részarányának növelése a közlekedési munkamegosztásban. Egy hajó körülbelül 75 kamionnyi áru elszállítására képes – érzékeltette a hajózás energiahatékonyságát és környezetbarát voltát.

Rámutatott, hogy az informatikai fejlesztésekkel a vízi közlekedés is egyre kiszámíthatóbbá és tervezhetőbbé válik. A magyar uniós elnökség kiemelt figyelmet fordít a belső hajózás gazdaságba integrálására, ezért magas szintű, a kérdéskörrel foglalkozó konferenciákat hívott össze április elejére Esztergomba – tette hozzá.

Schváb Zoltán arról is beszámolt, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a vízi közlekedés biztonságának növelése érdekében 2011 nyarától, várhatóan július elsejétől AIS (automatikus azonosító rendszer) működtetési és használati kötelezettséget vezet be a nagyhajókra.

A tervek szerint a Duna magyarországi szakaszán kizárólag ilyen adókészülékkel ellátott nagyhajók közlekedhetnek majd. A Nemzeti Közlekedési Hatóság pályázati úton osztja ki a szaktárca és az Európai Unió támogatásával beszerzett 145 eszközt az év első felében, rendkívül kedvező feltételekkel bocsátva a magyar hajósok rendelkezésére. Az AIS készülékek a hajózásbiztonsági ellenőrzések elvégzését és az esetleges balesetek következményeinek elhárítását is gyorsabbá, egyszerűbbé teszik – mondta a helyettes államtitkár.

A magyar tavakon pénteken beindított viharjelző rendszerekkel kapcsolatban kifejtette, hogy ezek fejlesztésével nő a turisztikai övezetek biztonsága, hozzájárulva a magyar vizek vonzerejének növeléséhez.

Szólt arról is, hogy a kormány az Új Széchenyi Tervben gondoskodni kíván a balatoni turisztikai szezon meghosszabbításának gazdasági elősegítéséről. Folyamatban van a Budapest-Balaton vasútvonal fejlesztése, korszerűsítik a térség útjait, és évtizedes hiányt pótolva teljessé teszik a tó körüli kerékpárutat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik