Az elnöki repülőgép – amely az Air Force One jelzést kapja, ha az elnök a fedélzetén van, ezúttal nem volt rajta – és a légierő F-16-os vadászgépe fél óra alatt több kört tett meg a Hudson folyó felett, a Szabadság-szobor és a Manhattan déli részén levő pénzügyi negyed körül.
Több irodaépületből – köztük a New Yorki-i Árutőzsde, valamint a Goldman Sachs és a Merrill Lynch pénzintézet épületéből – evakuálták az ott dolgozókat, és több százan tárcsázták a 911-es segélyhívót annak láttán, hogy a két repülőgép többször megközelítette a 9/11-es terrortámadás helyszínét, a ground zerót. Egyes hírek szerint több ezren szaladtak ki az utcákra, a legrosszabbtól tartva.
Az amerikai szövetségi repülésügyi hatóság (FAA) közölte: a műveletnek – amelyet a védelmi minisztérium engedélyével hajtottak végre – az volt a célja, hogy új fotókat készítsenek az elnöki repülőgépről a Szabadság-szoborral a háttérben. A zűrzavart okozó és sokakban pánikot keltő esetért bocsánatot kért Louis Caldera, a Fehér Ház katonai hivatalának vezetője, aki jóváhagyta a repülést. Mint mondta, vállalja a felelősséget a döntésért.
Michael Bloomberg, a metropolis polgármestere dühösen reagált az ügyre, élesen bírálta a szövetségi kormányt a szerinte tapintatlan, rosszul kitalált fotórepülésért, a New York-i hatóságokat pedig azért, mert nem figyelmeztették a közvéleményt. A szervezőknek tudniuk kellett volna, hogy a Világkereskedelmi Központ ikertornyainak lerombolása miatt érzékenyek a New York-iak arra, ha alacsonyan szálló repülőt látnak a ground zero környékén.