Nagyvilág

Lerobbant az orosz repülőgép-park

A moszkvai lapok csütörtökön is egybehangzóan állapították meg, hogy a Permben vasárnap bekövetkezett, 88 ember életét kioltó repülőgép-baleset reflektorfénybe állítja az orosz polgári repülés válságát, s e válságról újabb részleteket közöltek.

A Komszomolszkaja Pravdában közölt statisztika szerint a 15 legnagyobb légitársaság gépei között 26 százalékot tesznek ki a Tu-154-esek – átlagos életkoruk 24 év -, további 23 százalék a Tu-134-esek aránya, 29 év átlagos életkorral -, s ezeket a nyolcvanas évek óta nem is gyártják. A Boeingek 11 százalékot tesznek ki, átlagos koruk 14 év.

A lap idézte annak a permi Poljot (azaz Repülés nevű) szállodának az alkalmazottait, ahol a pilóták és az utaskísérők többnyire megszállnak. Elmondták: régebben a pilóták gépeik dicséretében versengtek, de az utóbbi években olyanokat mondanak, hogy „koporsókon” repülnek, és kamikazénak érzik magukat minden úton.

Az olcsó orosz kerozin volt az ok?

Pilóták viszont arról beszéltek a tudósítónak, hogy ha le is állt a gép egyik hajtóműve, talán le lehetett volna tenni, ha nincs a tartályában öt tonna kerozin, amely egyrészt nagy súly, másrészt robbanásveszélyes. Azért vitt a gép olyan sok üzemanyagot, mert az év eleje óta nagyon nagy mértékben megdrágult kerozin Moszkvában még mindig olcsóbb, mint másutt.

Azt is elmondták: a szerencsétlenül járt gép néhány nappal korábban Moszkva felett, leszállás közben mintegy 400 métert zuhant. Ennek számos oka lehet légörvényektől a műszaki problémákig, de az utóbbi a valószínűbb. A katasztrófa előtt, szombaton a gépnek reggel kellett volna egy járatra indulnia, de indulását estére, a permi járatra tették át, s egyelőre nem világos, miért.

Újra felvetették a lapok, hogy az orosz társaságok anyagi okokból csupa öreg gépet vásárolnak: a lezuhant Boeing például 1992-ben készült, előbb Norvégiában repült, majd onnan Kínába került, ahol négy gazdája volt, mielőtt az Aeroflot-Nord bérbe vette. Korszerű követelményeknek megfelelő új orosz gépek nincsenek, a külföldiekre pedig eddig nagyon magas volt a vám – ezen most változtattak.

Az elöregedett gépparkkal pedig nem lehet jövedelmező forgalmat bonyolítani, így a társaságoknak mindenen takarékoskodni kell – mondta Jevgenyij Bacsurin, a Roszaviacija főhatóság vezetője.

88 áldozatot szállítottak haza

Csütörtökön érkeztek Moszkvába az áldozatok maradványai: a 88 személyt összesen több mint 900 darabból azonosítják majd DNS-minták alapján. A moszkvai központi törvényszéki orvostudományi intézet már felkészült a feladatra.

Pavel Ivanov, az intézet igazgatója a Moszkovszkij Komszomolec című lapnak elmondta: más intézetekből is hoznak genetikus szakembereket, és éjjel-nappal, váltott műszakban dolgoznak majd. De a munka megkezdéséhez a nyomozók határozata szükséges, s az egész ügyet felügyelete alá vonta az ügyészség mellett működő nyomozati bizottság, amely még nem adta át a maradványokat.

„Lehet, hogy más intézetet bíznak meg, holott nálunk van az országban a legkorszerűbb technika, de az is lehet, hogy külföldi intézetnek adnak megbízást: a minap öt gyerek maradványait – eredménytelenül – Londonban vizsgáltatták mintegy 200 ezer dollárért” – mondta el a patológus.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik