Drasztikusan romlott a gépjárművezetők bírságfizetési morálja, mióta Budapest főpolgármestere betámadta azokat a kerületi önkormányzatokat, amelyek saját kamerarendszerük felvételei alapján bírságolják a közlekedési szabálytalanságok elkövetőit.
Tarlós István márciusban ment neki a közterület-felügyeleteknek, szokásos heti főpolgármesteri sajtótájékoztatóján azt állította:
Divat lett alamuszi módon elhelyezni KRESZ-táblákat, majd annak környezetére ráirányítani egy kamerát, hogy valakik, miután ártatlanul, véletlenül a megszokott útvonalon haladnak, kapjanak egy 50 ezres büntetést.
Egy idő után kiderült, a főpolgármester valójában csak az óbudai Szépvölgyi út kereszteződésében elhelyezett kamera miatt akadt ki, mert ott a feleségét is 50 ezer forintra büntették, miután szabálytalanul kanyarodott. Tarlós hadjárata sikerrel zárult, leállíttatta a III. kerület több 10 millió forintot érő térfigyelő rendszerét.
A személyes háttér ellenére Pintér Sándor is a főpolgármester pártjára állt. A belügyminiszter májusban körlevélben nyilvánította ki álláspontját, amely szerint a közterület-felügyeletek kamerák alapján nem róhatnak ki büntetéseket. Pintér ajánlása szerint a közterület-felügyeleteknek a képfelvételekkel a rendőrségnél kell eljárást kezdeményezniük.
A lényeg, hogy a Tarlós-féle közjáték óta mindkét esetben a rendőrség feladatai növekedtek.
2017 elején Budapesten hét önkormányzat rendelkezett saját költségen kiépített kamerarendszerrel. A 24.hu kérdésére a VIII. és a XIII. kerületi önkormányzat arról számolt be, hogy Pintér Sándor ajánlása szerint az összes olyan esetben, amikor kizárólag kamerán rögzítik a szabálytalanságot, és nincs mód az értesítést hagyni a gépjármű szélvédőjén, a rendőrségnél kezdeményezik a közigazgatási eljárás lefolytatását.
A problémás esetekben korábban is ez volt a gyakorlat, és ilyenkor az önkormányzatok nem is részesültek a bevételekből, a közigazgatási bírság teljes összege a kincstárba folyt be.
A rendőrségnek pedig nem csupán több üggyel, hanem egyre több problémás esettel kell foglalkoznia.
Az V. és a VII. kerület közterültesei szerint rövid idő alatt jelentősen romlott a befizetők aránya.
Az elmúlt hónapokban megjelent hírek leginkább a gépkocsivezetők jogkövető magatartására voltak negatív hatással. A bírságok befizetési hajlandósága is csökkent, míg 2017 márciusában, és azt megelőzően még 50-55%-os arányban fizették meg a kiszabott bírságokat, addig áprilisban ez a szám 42%-ra, májusban pedig 23%-ra csökkent.
Súlyosabb probléma, hogy a fegyelmezetlenség nem csak a befizetésekre terjed ki. Megugrott a büntetések alapját képező szabálytalanságok száma is.
A gépkocsivezetők láthatóan figyelmen kívül hagyják a behajtási tilalomra, kötelező haladási irányra vonatkozó szabályokat, tekintettel arra, hogy a térfigyelő kamerák alapján „nem büntetheti a gépkocsivezetőket a közterület- felügyelet”.
Az V. kerületi közteresek szerint a szabályszegések száma is megduplázódott. Míg egy átlagos áprilisi napon 21-22 szabálytalanság történt, ugyanazon helyszínen májusban napi 46 szabályszegéssel kellett foglalkoznia a közterület-felügyelőknek.